23948sdkhjf

Transportcentre skaber vækst

Det er ikke kun de virksomheder, der ligger i et transportcenter, der oplever vækst. Væksten smitter af på hele regionen og samfundet. Det er 20 år side, at Foreningen af Danske Transportcentre så dagens lys.
FDT - Foreningen af Danske Transportcentre blev stiftet den 23. september 1991 på baggrund af et udviklingsprojekt, som blev startet i foråret 1989 NTC - Nordic Transport Center hed projektet, som ultimo 1988 havde fået en bevilling på to millioner euro fra EU. Projektet gik ud på at udvikle et nyt europæisk transportprojekt med base i Nordjylland.

Bag projektet stod Kent Bentzen, som straks gik i gang med at udføre studierne. Det gik blandt ud på at udvikle en transportkorridor fra Tyskland op gennem Jylland videre til Sverige og Norge. "Nordic Link" var skabt.

Ved at etablere nogle åbne og neutrale miljøer, hvor lastbiler, skibe og tog kunne mødes for at udveksle gods, kunne man opnå store synergieffekter og effektiviseringer. Nordic Transport Center (NTC) i Aalborg Øst var skabt.

Præcis på samme tid havde nogle driftige vognmænd tanker om at bygge et vognmandscenter i Vejle. De havde udset sig en mark nogle kilometre nord for vejle, hvor de kunne forestille sig masser af aktiviteter. Det blev starten på Danmarks Transport Center (DTC).

Projekterne i Aalborg og Vejle kom i 1990-1991 hurtigt i en synkron udvikling, og man besluttede sig for at arbejde på den samme udvikling.

- Vi brugte meget tid på at dokumentere vores koncept og forretningsgrundlag, fortæller Kent Bentzen.

- Der var ikke mange, der kunne forstå os i starten. Der var også krise dengang. Hovedideen var den samme som den, vi har i dag: Samarbejde kan skabe synergi og vækst - ikke kun for de virksomheder, der samarbejder, men for hele regionen og samfundet.

- Vi besluttede at stifte en national forening, og det gjorde vi i 1991 - i øvrigt sammen med nogle visionære erhvervsfolk fra Fredericia Kommune, som så muligheder i at udvikle et center i Taulov.

På det tidspunkt var Henry Dyrlund tiltrådt som adm. direktør i DTC, og han blev den drivende kraft i skabelsen af det transportcenter, som alle i dag kender som Danmarks Transport Center (DTC).

Vil se lyset

- At være placeret i et transportcenter er med til at skabe vækst, fortæller Henry Dyrlund.

- Virksomhederne, som ligger i et transportcenter, kommer uundgåeligt til at samarbejde og danne netværk med hinanden. Det har vi set på DTC, og det har vi set i alle de andre danske transportcentre.

- Der opstår synergi, når man ligger i et transportcenter. Her finder man nemt kolleger og ligesindede. Man har samme interesser, selv om man også er konkurrenter.

- Vi så helt klart denne udvikling på DTC. Man fik en god start ved at ligge i transportcentret. Nogle startede med at leje et lille kontor. Senere, når vingerne var blevet stærke nok til at bære, flyttede de til større lokaler andre steder, eller de fik større lokaler på DTC.

- Jeg håber og tror på, at transportcentrene stadig vil være et af de stærkeste parametre for at skabe værditilvækst i transportsektoren og vækst i samfundet, siger Henry Dyrlund.

- Jeg tror virkelig, at den nuværende krise kan få os til at dyrke nye former for partnerskaber og skabe en bredere forståelse for de muligheder, der ligger i et transportcenter.

- Mange virksomheder har allerede set lyset, men flere vil komme til fremover, slutter Henry Dyrlund.

Henry Dyrlund gik på pension fra DTC-jobbet i sommeren 2011, men han fortsætter sit arbejde for transportbranchen som formand for FDT.

FDT’s formål er at:

Ÿ skabe åbne, neutrale transportcentre i Danmark og det øvrige Europa.

Ÿ skabe kommercielt og miljømæssigt bæredygtige transportløsninger.

Ÿ blive inddraget i dialog og beslutninger om infrastruktur, transport- og logistikforhold.

- Vores overordnede mål er at få skabt basis for effektive transport- og logistikløsninger, som kan bidrage til at skabe værditilvækst, siger Kent Bentzen.

FDT har udarbejdet en definition på, hvad et transportcenter er. Definitionen lyder således:

"Et transport- og logistikcenter er et center beliggende i et afgrænset område, hvorunder alle aktiviteter vedrørende transport, logistik og distribution af varer kan udføres af forskellige aktører i et åbent miljø og på et kommercielt grundlag."

"For at leve op til reglerne om fri konkurrence skal et transport- og logistikcenter være åbent for alle. Det vil sige, at der skal sikres lige adgang for alle selskaber, der deltager i transportcentrets aktiviteter."

"Et transport- og logistikcenter skal desuden være udstyret med de fornødne logistikfaciliteter til fælles brug for centrets brugere."

"For at fremme intermodal transport i forbindelse med håndtering af gods, skal et transport- og logistikcenter helst være betjent af flere forskellige transportformer (vej, jernbane, søfart, indre vandveje, luft)."

"For at sikre synergieffekter og samarbejde er det vigtigt, at et transport- og logistikcenter er organiseret i en neutral, juridisk organisation - gerne i form af et offentligt privat partnerskab."

"Endelig skal et transport- og logistikcenter leve op til europæiske standarder og kvalitetskrav, for at kunne danne rammen om forretningsmæssigt, bæredygtige transportløsninger."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078