23948sdkhjf

Horsens bliver bæredygtig

Bæredygtighed bliver det overordnede emne i Horsens, når det danske EU-formandskab flytter til byen i de tre forårsmåneder.
I de kommende seks måneder skal Horsens jonglere med to meget store projekter. For det første er der formands- og embedsmandsmøderne under det danske EU-formandskab. For det andet er der en etape af cykelløbet Giro d’Italia. Begge aktiviteter kommer til at præge hele Horsens - også transportcentret.

- Hele EU-topmødet kommer til at stå i bæredygtighedens tegn, forklarer erhvervsdirektør Torben Busk fra Horsens Erhvervsråd.

- De første tre måneder foregår møderne i København, men i april, maj og juni flyttes de til Forum Horsens. Vi kommer til at arbejde meget med el-biler. Danmark har en stor ambition, om at topmødet skal foregå så bæredygtigt som muligt. Vi vil prøve at gøre distribution, kørsel og logistik mest bæredygtigt. Mennesker skal til og fra møder, lufthavnen og hotellerne. Der kommer mere end 15.000 mødedeltagere og 2.000 journalister. Der skal holdes hundredvis af møder.

Kan eksportere

- Når topmøderne er overstået, håber vi, at vi har fundet løsninger, som vores virksomheder efterfølgende kan eksportere.

- Vi kommer virkelig til at trække på vores såkaldte el-bilsklynge. Vi har flere firmaer, der arbejder inden for el-bilssektoren med lyd, logistik og produktion af el-køretøjer.

- Jo, vi har meget fokus på el-biler i Horsens.

Det har man også i Horsens Transportcenter (HOTC), som Torben Busk er formand for. Her vil man gerne støtte et samarbejde mellem logistikfirmaerne og butikkerne i citycentret om city logistik og alternative distributionsformer.

- Vi har haft et par møder med vores distributionsfirmaer om C02-rigtig distribution for at vejre stemningen. Man er positive, men vi må erkende, at Horsens ikke kan gøre det alene. Vi må arbejde på en fælles løsning med de andre større byer i Østjylland.

- Man kunne måske forestille sig, at vi gik sammen om at distribuere med el-biler om natten. Man kunne også se på samdistribution. Vi kan da ikke have, at hvert firma kører ind til byen i sin egen lastbil. Man må kunne samarbejde under en eller anden form. Sådan en udvikling vil vi gerne gøre noget for at fremme, siger Torben Busk.

E45 udvidelse

Ellers har en stor del af aktiviteterne i det forgangne år omhandlet en udvidelse af E45.

- Motorvejen er en flaskehals her i det østjyske. Hvis man ikke gør noget inden for en overskuelig årrække, får vi et stort problem. Vi har møde med transportministeren i slutningen af januar 2012, hvor vi blandt andet vil forklare ham, hvorfor det er så vigtigt af udvide E45 fra fire til seks spor.

- Vi er realistiske. Vi ved godt, at det hverken bliver i dag eller i morgen. Det kræver store investeringer, men vi må holde sagen højt prioriteret.

Transportfirmaerne i Horsens er også ved at lægge krisen bag sig - i hvert fald de største af dem. Forrige år stod en del lagerbygninger tomme, men det er heldigvis blevet godt fyldt her i løbet af 2011, så vi håber på en positiv udvikling i 2012, slutter Torben Busk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063