RALOG har øvet sig på fremtiden i nyt pakhus
Royal Artcic Logistics har taget nyt pakhus og lagerhotel i brug. Det er ikke helt almindelige bygninger.
- I begyndelsen af 2010 samlede vi aktiviteterne fra de to pakhuse i ét, Pakhus 2, og begyndte at ændre arbejdsgange, så de blev tilpasset det ny logistikpakhus; vel vidende at nutidens og fremtidens faciliteter er vidt forskellige, fortæller adm. direktør Jesper Balthazar-Christensen, Royal Arctic Logistics til Aalborg Havns kvartalsblad transPORT.
Pakhus 2 er for eksempel 15 meter bredere end logistikpakhuset på Vejdybet og har ingen indleverings-portsluser. Alt gods blev afleveret i jordhøjde og på den anden side af pakhuset kørt ind i de containere, der var opmarcheret. I fremtiden er containerne placeret direkte ved en af de 34 porte på det ny pakhus nordside, og transitfunktionen fra indleveringssluse til containerport er nytænkt.
På trods af de væsentlige forskelle i faciliteterne lykkedes det os i Pakhus 2 at effektivisere dagligdagens aktiviteter samtidig med at vi øvede os på de fremtidige muligheder på de 6.000 m2, fortæller adm. direktør Jesper Balthazar-Christensen, Royal Arctic Logistics (RALOG).
Allerede i gaten på Vejdybet får chaufførerne at vide, hvilken indleveringssluse, lastbilen skal køres til. Godset bliver i slusen læsset af i pakhusets gulvhøjde, og den afstand, det skal håndteres over efter indleveringen er blevet væsentligt forkortet, samtidigt med at antallet af håndteringer er færre.
Fem års forberedelse
Planerne om et nyt logistikpakhus som ramme om transitfunktionen dukkede op for fem år siden. Da Aalborg Havn i 2006 i konkurrence med andre havne blev genvalgt som basishavn for forsyningerne til Grønland, lå der i aftalen mellem Aalborg Havn og Royal Arctic Line et krav om en effektivisering af Arctic Container Operations udfoldelsesmuligheder på havnen, og Aalborg Havn påtog sig bl.a. at opføre og udleje et nyt logistikpakhus.
Til en start analyserede firmaet Langebæk Logistik produktionen og kom med forslag til indretning af pakhuset. Det skulle også som en indskudt etage rumme administrationen for Arctic Container Operation (ACO), og projekteringen blev indledt. Undervejs viste det sig, at det ville være praktisk at samle administrationen for Royal Arctic Line Aalborg, ACO og Royal Arctic Linieagentur under ét tag.
Projektet og dets omkostninger voksede, og i slutningen af 2008 henvendte Aalborg Havn sig til Royal Arctic Line med ønske om at indlede forhandlinger om en kontraktforlængelse. Kontrakten løb til 2012 med mulighed for forlængelse til 2017, og havnen ønskede, at aftalens løbetid blev forlænget, så den svarede bedre til afskrivningsperioden på de markante anlægsinvesteringer.
Den forlængede kontrakt, der gør Aalborg til Grønlands basishavn frem til 2023, blev underskrevet i marts 2010. Samtidig fusionerede Arctic Container Operation og Royal Arctic Linieagentur til Royal Arctic Logistics, og den endelige projektering af nybyggeriet på Vejdybet tog fart.
Også nyt lagerhotel
Det samlede kompleks er på 14.000 m2. Med facade ud mod Vejdybet ligger i fire etager administrationsbygningen og i forlængelse af den logistikpakhuset og det 4.000 m2 store lagerhotel.
Ud over Royal Arctic Logistics rummer administrationsbygningen også Royal Arctic Lines udviklingsafdeling, skibsdrift og danske it-afdeling samt det grønlandske Selvstyres toldfunktion.
Royal Arctic Logistics har store forventninger til lagerhotellet og betragter det som en naturlig del af udviklingen frem mod forøget aktivitet, der ikke udelukkende er rettet mod Grønland. Lagerhotellet er indrettet som et højlager med reoler.
- Vi har allerede en lagerhotelfunktion, hvor vi modtager, oplagrer og ekspederer gods for mange forskellige kunder. Lagerhotellet er et forretningsområde, vi ser store muligheder i, og med nybyggeriet har vi fået faciliteter, der kan styrke den positive udvikling, siger Jesper Balthazar-Christensen.
Hej Anne - her er en box
De grønlandske farver
Den lange betonfacade på logistikpakhusets fjordside bliver brudt af 34 porte i fem markante farver. De samme farver er også anvendt omkring indleveringssluserne på bygningens sydside og har deres egen grønlandske historie.
Hver for sig repræsenterer de fem farver en overordnet funktion i det grønlandske samfund.
Rød er farven for det nu hedengangne officielle KGH (Den kongelige grønlandske Handel)
Gul er sygehusvæsenets farve og anvendes fortsat som bygningsfarve
Grøn repræsenterer de grønlandske kommuner
Blå signalerer GTO (Grønlands Tekniske Organisation)
Sort står for politi og retsvæsen