Muligheder i Hirtshals
Danmarks yngste transportcenter har udvidet med værksteds- og tankfaciliteter i 2011. Fremtiden byder på forsøg med alternative brændstoffer til transportbranchen og gods på tog.
- Trailerværkstedet har åbent til kl. 21.00 alle aftener, så lastbilerne kan blive serviceret, når der er behov for det, fortæller Tonni Sørensen, direktør i Hirtshals Transportcenter.
- Der kommer dagligt mere end 500 lastbiler til Transportcentret på vej til eller fra Norge. Vi arbejder på at gøre Hirtshals til det store knudepunkt for denne trafik. Det er godt på vej til at lykkes.
Transportcentret har også netop åbnet et service- og velkomstcenter med tankanlæg, bilvask, cafeteria, turistkontor og salg af dagligvarer. Det er faciliteter, som også vil komme chaufførerne til gode.
Det naturlige sted
- Hirtshals Transportcenter skal være det naturlige opholdssted for chauffører, der venter på at komme med færgen til Norge, siger Tonni Sørensen, som også kan tilbyde døgnekspedition af told i centerbygningen, hvor der også er chaufførlounge med TV, internet, tachograf-aflæsning samt toilet- og badefaciliteter
- Vores P-plads videoovervåget og belyst. Den er også godkendt for modulvogntog.
Hirtshals Transportcenter har mange aktiviteter rettet mod havnen. Det skyldes ikke mindst færgerruterne til Norge og de nordatlantiske øer - og det er et langsigtet målet også at kunne betjene havnen med tog.
- Vi har afsat areal til en kombiterminal i transportcentret. Vi er klar til at satse på banegods igen, når mulighederne byder sig. Det er en naturlig del af at være et transportcenter, at vi tænker i flere forskellige transportformer, siger Tonni Sørensen.
- Det sker selvfølgelig i samarbejde med Hirtshals Havn og rederierne, men vi har også brug for samarbejde med Taulov, Aalborg og andre transportcentre.
Netop på det miljømæssige område følger man meget med i det samarbejde, som Hirtshals Havn har startet med Gasnor om at etablere en station til flydende naturgas (LNG). Stationens første kunder vil være Fjord Lines to nye cruisefærger, der bliver forberedt til at kunne sejle på gas.
Nøglerolle
Flydende naturgas, også kaldet LNG, er udset til at spille en nøglerolle i omstillingen af skibsfarten til mere miljørigtige tilstande. Internationalt bliver der stillet skærpede krav til skibes udledning af CO2 og partikler, og her er en af løsningsmulighederne, at lade skibe drives af LNG i stedet for traditionel fuelolie.
- Lige nu er man ved at lave pladsen klar til terminalen, men vi er da klar til at samarbejde med havnen på dette punkt også. På et tidspunkt forventer jeg, at man også vil se på muligheden for at benytte gas som brændstof på lastbiler. Når det sker, er vi klar, siger Tonni Sørensen.