I Danmark gælder jungleloven
Når det gælder rastepladser, bør de danske myndigheder kunne anvise chaufførerne pladser, hvor de kan holde deres lovpligtige hvil.
Så skarpt trækker Kent Bentzen situationen om, når talen falder på de såkaldte sikre rastepladser for transportbranchen.
- Vi har i 10 år kæmpet for at få myndighederne til at bakke op om etableringen af rastepladser til transportbranchen, men det er ikke lykkedes endnu, siger han.
Kent Bentzen er medstifter af FDT - Foreningen af Danske Transportcentre, hvis medlemmer har reserveret arealer til disse rastepladser, der sikrer, at vognmandsbranchen kan holde deres hvil på en sober og sikker måde. Dette initiativ er endnu ikke blevet bakket op af myndighederne.
- Allerede sidste år vedtog EUs justitsministre, at myndighederne skal kunne anvise steder, hvor chaufførerne kan overholde deres køre/hviletider. Men det sker ikke i herhjemme.
- Vejdirektoratet har en række større og mindre sideanlæg langs motorvejene. De er egnede til de korte hvil, så man kan komme på toilettet og købe en kop kaffe. Når det handler om de lange hvil, hvor en chauffør skal hvile i fire timer eller mere, kan disse sideanlæg ikke opfylde kravene.
- Hvis chaufførerne hele tiden forstyrres af biler, børn og anden larm - og i øvrigt ikke føler sig trygge - vil deres hvil blive så ringe, at det ikke vil forbedre trafiksikkerheden.
Snyde-mentalitet
Politiets razziaer for tunge køretøjer afslører mange overtrædelser. Snyderne i branchen bliver mere og mere kreative: Magneter, falske skiver og brug af andre chaufførers kort er blot nogle af de midler, der anvendes for at sætte køre/hviletidsreglerne ud af kraft.
Kent Bentzen er bekymret for, at der er ved at opstå en snydementalitet, der langsomt breder sig til de chauffører og vognmænd, som gerne vil overholde reglerne, men som bliver et offer for omstændighederne.
- På den ene side er det svært at overholde køre/hviletidsreglerne. På den anden side bliver man udkonkurreret af useriøse chauffører. Når politikontrollerne samtidig er forholdsvis sjældne, og myndighederne ikke gør noget for at ændre på forholdene - ja, så er det let at blive fristet, siger han.
Er "nødt" til det
Udenlandske chauffører, som har overtrådt reglerne, henviser til, at der ikke kan anvises pladser i Danmark til at holde længere hvil. De føler, at de er "nødt" til at overtræde køre/hviletiderne.
- Hvor kan de holde? Hvem kan man kontakte, så man kan få anvist en plads? Jeg tror, at branchen må indse, at der er en sammenhæng mellem mangel på sikre rastepladser og den øgede overtrædelse af køre/hviletiderne.
- Det er et problem, som ikke er så synligt i debatten. Men der er en tendens til, at nogle i branchen er begyndt på en snydementalitet, fordi man fra samfundets side ikke hjælper branchen med at overholde køre/hviletidsbestemmelserne.
Nye bestemmelser
Der er kommet nye bestemmelser, som pålægger myndighederne at anvise steder, hvor køre/hviletiderne kan overholdes.
- Der er mange, der ikke kender de nye bestemmelser, men jeg kan oplyse, at den danske justitsminister selv var med til at ratificere de nye regler på rådsmødet den 8.-9. november 2010.
- Mange mener, at det er branchen selv, der skal anvise disse pladser; men det er faktisk blevet et krav, som myndighederne nu skal opfylde. Rent moralsk kan man jo sige, at samfundet må have interesse i, at chaufførerne kan opfylde de regler, som pålægges dem.
- Det er ikke godt nok, at chaufførerne er overladt til sig selv, når de skal finde egnede hvilepladser. Det er en myndighedsopgave at sikre, at disse faciliteter findes i Danmark. Desværre har vi endnu ikke taget fat på det endnu. Nu er tiden og muligheden der. Der er en stigende erkendelse og forståelse for problemet. Vi skal have vendt den negative udvikling, siger Kent Bentzen.
- Den seriøse del af branchen skal bakkes op. De, der gerne vil planlægge deres kørsel fra for eksempel Norge ned gennem Jylland og videre til Tyskland eller Holland, skal kunne planlægge med at kunne holde et langt hvil på en sikker rasteplads i transportcentret i Vejle.