Nyt IT til Alex Andersen, Ølund
Den internationale blomstertransportør har valgt NaviTrans fra Adacta.
- Vores nuværende system er for langsomt, fortæller direktør Ib Andersen fra vognmandsfirmaet.
- Vi har en ældre udgave af Navision. Hvis vi skulle udbygge det, ville det komme til at koste en del penge - og vi ville stadig have et system, som trængte til at blive opgraderet. Derfor valgte vi at se os om efter et nyt system. Den nye løsning bliver leveret af Adacta, der arbejder med systemet NaviTrans. Det er et belgisk system, der er baseret på Microsoft Dynamics NAV RTC, der tidligere er kendt under navnet Navision. Det har Alex Andersen, Ølund i forvejen gode erfaringer med.
- Vi var glade for Navision. Det er en af grundende til, at vi har valgt NaviTrans, siger Ib Andersen.
- Adacta leverer i øvrigt en bred palet af de systemer, som vi har behov for. De har et standardsystem, som kan det hele.
- Desuden er der er flere firmaer, der har systemet. Derfor ved vi, at det er funktionsdygtigt og bliver opgraderet.
NaviTrans sammenkører alle oplysninger i en vognmandsforretning: kundens booking, disponentens ruteplanlægning og regnskabsafdelingens regninger.
- Det nye system kan både ruteberegne og konsekvensberegne, siger Ib Andersen.
- Det indeholder en grafisk planlægning, som vi er meget glade for. Oveni er der et værkstedsmodul, der indeholder service og fordeling af omkostning på egne biler.Vi får også et web-modul, hvor kunderne kan booke deres transport.
En større gennemsigtighed i den daglige planlægning for medarbejdere på alle niveauer er hvad Ib Andersen forventer, så vognmandsfirmaet vil være i stand til at give bedre information til kunderne om, hvor deres varer er og hvad tid, de bliver leveret.
- Det giver en bedre kundeservice og større tilfredshed, siger Ib Andersen.
Ud over NaviTrans-systemet tilbyder Adacta undervisning og en god støtte under implementeringen. Systemet tilrettes firmaets behov gennem workshops, hvor medarbejderne beskriver deres arbejdsgange. Ud fra disse workshops udvikler Adacta et løsningsdesign og et udviklingsforslag. Først når kunden har godkendt de enkelte elementer, går Adactas udviklerne i gang.
- Det er en længere proces. Første del vil være til januar. Vi regner først med at være færdige om et år, slutter Ib Andersen. Han glæder sig over, at NaviTrans-systemet kan tjene sig selv ind på to år.