Organisationerne mangler medlemmer
De fleste vognmandsorganisationer mangler i den grad medlemmer. Medlemmer er ganske enkelt en uddøende race, skriver Poul Rudolf.
Det kan næppe være på grund af udvalget af forskellige vognmandsorganisationer. Ingen branche kan byde på så mange organisatoriske særinteresser til så forholdsvis få medlemmer.
DTL
De godskørende vognmænds største organisation er fortsat DTL med ca. 2.500 medlemmer. Langt fra de officielle tal på 4.550 fra den skriftlige årsberetning 1998-99. En rekord, der næppe kan gentages og som er værdig til at blive markeret i transportens historiebøger.
DTL råder også over en arbejdsgiverforening med godt 700 medlemmer og har Dansk Erhverv som arbejdsgivermæssig rådgiver og sparringspartner. Et stabilt tal, som stort set ikke har ændret sig siden etableringen i 2008, da specielt de store vognmandsvirksomheder følte sig mere tiltrukket af Dansk Industri og skabte ATL- Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
Jørgen Egeskov er formand i både DTL og DTLs Arbejdsgiverforening. Både han og hans organisationspolitiske mentor, adm. direktør Erik Østergaard, spejder stadigt efter en mærkbar medlemstilslutning til begge foreninger.
I beretningerne i flere DTL-vognmandsforeninger er det forsat en balancegang for formanden, når han fremlægger bestyrelsens syn på hvilken arbejdsgiverforening, der er bedst. Lokalt giver splittelsen dog sjældent anledning til debat af betydning.
ATL
ATL med det tidligere medlem af DTLs bestyrelsen som formand, Anders Fransgaard, har i dag ca. 1.200 virksomheder som medlemmer. Et par hundrede mindre end i starten. Hovedparten af ATL-medlemmerne er tilknyttet DI Transport, som yder erhvervspolitisk service til en bred vifte af former for transport bl.a. flytrafikken.
DI-direktør Michael Svane også med en fortid i DTL - blev næsten verdensberømt
med udtalelsen om, at askeskyen fra vulkanudbruddet i Island i april 2010 ville ramme lufttrafikken så hårdt, at det ville koste Danmark tæt på en milliard kr. Hans anmodning om hjælp fra regeringen endte ikke uventet som en smart bemærkning uden kontant betaling.
FDL
FDL, som for seks år anvendte 50 års jubilæet til at skifte navn fra Foreningen af Danske Langtursvognmænd til Frie Danske Lastbilvognmænd, forsøger at leve op til den ændrede navn ved helt at være sig selv. Foreningen sætter en ære i at stå uden for en hovedorganisation. Det officielle medlemstal er 100-120 mod ca. 600, da FDL for en hel del år siden havde sin storhedstid.
Formanden er den markante og til tider rebelske Christian Jensen, Aså. En vognmand, som aldrig har været bange for at sparke til etablere holdninger og som altid er god for en overskrift. Senest fik han skabt sig selv pæn opmærksomhed med håndfast melding om, at han har meldt sig ud af ATL, som han mener primært tager de store vognmænds parti.
Det påstås, at ATL har besluttet, at rebellen kan forlade foreningen allerede fra nytår, selv om det efter vedtægterne først kunne ske fra 1. juli 2012.
Med sine tæt på 500 medlemmer i løbet af 2012 er ITD den aktuelle vinder i kapløbet om medlemmer. Opskriften er klart de serviceydelser, som stort set gør vognmændene kontingentfrie. En konstruktion, der blev "opfundet" af den tidligere og navnkundige direktør Jens Iwer Petersen, som havde en god næse for godt købmandskab. En væsentlig årsag til at, medlemstallet er næsten fordoblet siden den periode, som de fleste med en god hukommelse stadigt kan huske.