Medicin på første klasse
Pharma-transporter er ikke almindelige transporter. Intet overlades til tilfældighederne, når Dan Cargo kører med lægemidler. Alle aspekter af transporten skal tjekkes og dokumenteres. Intet må gå galt.
Ved de fleste pharma-transporter rører vi aldrig ved varen, forklarer Jesper Autzen, Skandinavisk speditionschef hos Dan Cargo.
- Transporterne foregår i reglen i lukkede systemer uden omlæsning fra A til B, såkaldte cold chain transporter, som betyder at lægemidlerne holdes på den helt rette temperatur under hele transportforløbet.
Dan Cargo kører i dag 5.500 transporter med lægemidler om året, lige fra en enkelt palle til hele lastvognstog.
Speciale i 10 år
Pharma-transporter har været et speciale for Dan Cargo i 10 år. Det startede med en henvendelse fra en enkelt medicinalvirksomhed, der skulle have transporteret lægemidler til Italien. Det førte til fast kørsel for kunden og efterhånden blev trafikken udvidet til at omfatte en lang række medicinalvirksomheder og i dag transporteres der lægemidler til og fra hele Vesteuropa og endda også på kryds og tværs af Europa, som for eksempel fra Frankrig til Tyskland eller fra Schweiz til Holland.
GDP regler
Medicinalvirksomhederne er underlagt en række myndighedskrav. Når det gælder transport, skal man opfylde reglerne for god distributionspraksis for lægemidler (GDP). Det er en bekendtgørelse fra Lægemiddelstyrelsen, som bygger på et EU-direktiv. GDP stiller krav til organisationen og personalet, der håndterer lægemidlerne og reglerne skal sikre, at kvalitetsniveauet opretholdes i distributionskæden og det skal bl.a. være muligt at spore og tilbagekalde evt. defekte lægemidler. Det hele går ud på at sikre, at lægemidlerne har den ønskede kvalitet og virkning, når det kommer frem til forbrugerne.
- Al medicin er omfattet af GDP reglerne, fortæller Jesper Autzen Derfor har vi et omfattende kvalitetsstyringssystem, hvor vores arbejdsrutiner er nøje beskrevet og det er et krav at vi kan dokumentere de rutiner, der udføres i forbindelse med transporten, som for eksempel kontrol af temperaturen. Der skal være fuld sporbarhed på forsendelserne og al dokumentation for transporterne gemmes i 5 år.
Audit
Hos Dan Cargo har man naturligvis en intern kvalitetskontrol, men man er også underlagt ekstern audit. Repræsentanter fra kundernes kvalitetsafdeling kommer på kontrolbesøg og gennemgår kvalitetsstyringssystemet. Der tages stikprøve kontrol på udførte transporter, transportdokumentationen bliver gennemgået og som regel ønsker kunden at tale med personalet på kontoret eller en chauffør og der sker inspektion af faciliteterne og materiel.
- Det er lige som at være til eksamen. Derfor er det vigtigt, at vi kan vores ting, siger Jesper Autzen og fremhæver endnu engang, at pharma-transport er noget helt andet end almindelig transport.
Overvågning
Lægemidler kører altid med ATP-godkendte køletrailere. En telematikløsning sørger for, at temperaturen er under konstant overvågning.
- Chaufføren indstiller trailerens temperatur og på kontoret kan vi se, hvad temperaturen er og vi kan indstille en alarm, så vi får besked hvis temperaturen kommer over eller under det ønskede interval. Alarmen bliver sendt både til chaufførens mobiltelefon og til vores disponenter på kontoret, hvis der skulle være en afvigelse og dermed kan vi gribe hurtigt ind.
- Som ekstra sikkerhed har vi også manuel kontrol. Chaufføren kontrollerer og noterer temperaturen med faste intervaller på turen.
- Udover vores overvågning har kunderne som regel nedpakket en temperaturmåler i varerne, som anvendes i deres kvalitetsstyringsprocesser, så alt i alt er der stor fokus på temperaturen.
Begrænsninger
- Der er en del begrænsninger, som vores medarbejdere skal være opmærksomme på, når de konsoliderer godset. "Kontaminering" er en vigtig del af GDP. Man vil ikke risikere, at varerne "forurener" eller "smitter" hinanden.
- Mikroorganismer i nogle produkter reagerer uhensigtsmæssigt med andre. Selv om produkterne er emballeret og pakket ind i plast, ønsker man ikke at tage chancen. Usikkerheden for at noget kunne ske, gør, at reglerne ikke er til diskussion.
- Noget medicin må for eksempel ikke køre sammen med anden medicin og der er en hel række produkter som er uforenelige med medicin.
- De samme begrænsninger er der ikke for almindelige transporter, men det er blandt andet sådanne udfordringer, der gør pharma transporterne ekstra interessante at arbejde med, udtaler Jesper Autzen.
Bilvask
Bilen skal være "ren, tør og lugtfri", som Jesper Autzen siger, og chaufførerne skal skrive under på, at de enten selv har vasket bilen, eller at de har kontrolleret, at den er blevet vasket.
- Bilvask er en stor udgiftspost, men det et er en uundværlig del af transporterne.
Vognmænd
Dan Cargo har ikke egne biler, men bruger fast tilknyttede vognmænd, som har faste chauffører, der er uddannet i kravene til pharma-transporterne. Chaufførerne bliver løbende ajourført i reglerne, hvis der sker ændringer.
- Vi har omtrent 15 biler kørende fra forskellige vognmandsfirmaer. De fleste er mindre vognmænd og enkelte er selvkørende vognmænd.
Ikke kun danske
På transporterne til og fra Danmark bruges fortrinsvis danske chauffører, men firmaet beskæftiger også chauffører fra andre lande.
Det er et spørgsmål om tillid, forklarer Jesper Autzen
- Egentlig er det lige meget, hvor chaufførerne kommer fra, bare de er dygtige til deres arbejde. Vi har ikke noget krav om nationalitet. Vi har flere danske, hollandske og engelske chauffører men også andre nationaliteter. Alle chauffører er vant til at køre med køletrailer og med medicin.- og de ved, hvor vigtigt det er, at de er omhyggelige med deres arbejde.
Nu også Rusland
Dan Cargos nyeste marked for pharma transport er Rusland.
- Vi startede på det i december 2010 og har nu ansat personale til at udvikle en decideret Rusland og CIS afdeling hos os. Afdelingen skal udover pharma transporterne også varetage almindelige transporter samt projektopgaver fortæller Jesper Autzen.
- Der er helt specielle problematikker omkring Rusland. Der gælder særlige regler, som stiller store krav til sikkerhed, dokumentation og fortoldning. Det kræver erfaring at udføre transporter til Rusland. Ofte må man køre i konvoj, hvis produkterne har høj værdi.
Vi kører chaufførledsagede biltransporter hele vejen. Som på de andre lande, så er det chauffører, der har kendskab til medicinaltransporterne og desuden kender til de specielle forhold, der gælder i Rusland.
Rusland og CIS landene er et marked som vi forventer os rigtig meget af i fremtiden.
Pharma logistik
Dan Cargo tilbyder tredje parts logistik løsninger i Skandinavien og som noget særligt kan man i Danmark tilbyde pharma logistik.
- Vi har en §39 GDP tilladelse fra lægemiddelstyrelsen, som betyder at vi har tilladelse til at modtage, pakke og distribuere lægemidler på vores logistik center i Taulov. Vi transporter lægemidlerne hjem til vores lager fra udlandet. Vi opbevarer, pakker og leverer produkterne til sygehusapotekere, hospitaler og foretager også hjemmeleverancer til patienter. Derudover håndteres der også returmaterialer.
Fremtiden
Man taler i branchen om, at der fremover forventes at komme yderligere krav til pharma transporterne. At der for eksempel vil blive stillet større krav til dokumentationen eller uddannelse fra myndighederne. Alt sammen initiativer som man hilser velkommen hos Dan Cargo.
-Vi arbejder hele tiden med at udvikle vores pharma transporter og vi vil gerne dygtiggøre os og blive endnu bedre i fremtiden. Pharma transporterne er et satsningsområde for os og vi ser løbende på, hvordan vi kan udvikle produktet og udbrede forretningen til at omfatte nye områder. Vi forventer helt klart at skulle have endnu flere biler ud at køre i fremtiden.