23948sdkhjf

Scania lancerer nye entreprenørbiler

Scania har udvidet sit omfattende produktprogram med nye modeller i P- og G-serierne. Det er lastbiler, der er udviklet til transportopgaver i vanskeligt terræn.
For nylig løftede Scania sløret for de nye on/offroad lastbiler til krævende arbejde i bygge- og anlægssektoren. Det skete i et pragtfuldt køreteknisk anlæg ved Barcelona i Spanien.

Udover kørsel på asfalt havde den svenske lastbilproducent inddraget det omkringliggende og kuperede terræn til særdeles krævende prøvekørsler med svære entreprenør lastbiler med træk på samtlige aksler. Bilerne havde akselkonfigurationerne 4x4, 6x6 og 8x8.

Selvom der blandt det store udvalg af lastbiler ikke var en eneste med danske specifikationer, var der alligevel tale om en lærerig og fornøjelig dag.

Det første øjet fanger, er den nye front. Den stærke stål kofanger stikker 135 mm. ud for at beskytte kabinen for bump. Det er 80 mm mere end den foregående udstående kofanger, som stadig er til rådighed. Den nye kofanger har "terræn-frigangsvinkel" på 25 grader, der sammen med en generøs rampevinkel på bagenden klassificerer bilen som offroad-køretøj. Dermed er den fritaget for kravet om montering af underkøringsbeskyttelse.

Kofangeren er meget stærk og kan håndtere tunge påvirkninger uden at blive deformeret. Den er monteret særskilt uden kontakt med andre komponenter, der kan blive beskadiget af kraftige stød.

Stærk bugserbolt

Kofangeren er bygget op med en kraftig integreret bugserbolt med en trækkapacitet på 35 ton. Det er 10 ton mere end en standard bugserbolt. Køretøjet kan i de fleste tilfælde trække sig selv fri fra fastkørsel på blødt underlag.

Derudover er der på kofangerens bagside monteret et bundskjold, der blandt andet beskytter motorens intercooler, køler og den forreste kant af bundkarret.

Desuden findes et bredt, skridsikkert trin, som er tilgængeligt via en folde-ud funktion. Eftersom trinets primære funktion er at lette rengøring af frontruden, er der monteret to håndtag i kølergitteret for at sikre chaufføren mod at flade ned,.

Separate forlygter

Bilernes design og konstruktion er tilpasset krævende opgaver. Således giver den sorte kølergrill og kofangerens sorte materiale indtryk af styrke.

Med hensyn til styrke er det også værd at bemærke, at forlygterne er monteret separat fra og i større afstand fra kofangerne primært for at være beskyttet mod stød. Desuden er forlygterne beskyttet af stålgitre.

Desuden er et robust system til rensning af forlygterne tilgængeligt, som ekstraudstyr.

For at undgå skader fra mindre slag er det omtalte midterste servicetrin adskilt fra selve kofangeren, mens det nederste trin er fastgjort med gummiophæng.

Nyt look til P-serien

Scanias P-serie bliver opdateret til at matche G- og R-serien med skarpere linjer og større åbninger mellem lameller i gitteret (den nye standard farve Brilliant Silver) og større Scania logo.

Fronten er blevet ændret for at give bedre luftstrøm omkring forhjulene og gennem motorrummet. Det betyder, at P-serien har nu udvidet kølekapacitet. Der kræves også for at opfylde kravene til fremtidens Euro 6-norm, der træder i kraft den 31. december 2013.

Ny retarder

En ny højtydende version af Scanias retader, som er integreret i gearkassen, er nu tilgængelig som en alternativ mulighed til den eksisterende version.

Den nye, mere kraftfulde retarder (R4100) er teknisk identisk med den aktuelle version (R3500) i væsentlige henseender, herunder integration af flere funktioner, såsom bremser, hastighedskontrol, kobling og køling.

Dog stiger den samlede bremsekraft (retardereffekt) fra 3500 Nm til 4100 Nm. Retarderens udveksling er øget fra 3,04 til 3,26, hvilket giver en 17-procents stigning i den maksimale bremsekraft.

Forbedret Opticruise

I forbindelse med indførelsen af den nye R-serie i 2009 lancerede Scania en ny version af Opticruise uden koblingspedal, men med et stort udvalg af elektronisk kontrollerede styrefunktioner.

Efterfølgende har systemet vist sig at være en af de bedste på markedet med hensyn til skiftestrategi, skiftekvalitet og ergonomi.

Flere af de parametre, som har gjort Opticruise populært, kan justeres på ethvert autoriseret Scania-værksted for at tilpasse funktionaliteten af de faktiske forhold. Eksempelvis kan power- og kickdown funktionerne deaktiveres, ligesom det aktuelle startgear kan omprogrammeres efter behov.

Derudover er Opticriuse nu suppleret med et nyt styreprogram som er tilpasset kørsel på bløde underlag og ligeledes kompletterer programmerne normal og power.

Med til herligheden hører også et såkaldt antispinpanel, som består af et sæt betjeningsknapper der anvendes til aksel- og differentialespærre, der som bekendt er et must, når der transporteres byggematerialer på bløde og fedtede underlag.

Ny affjedring

Hvad angår chassisaffjedring, er en 9 ton foraksel med luftaffjedring nu indført som tilvalg. Og det samme gælder for luftaffjedring på alle aksler på biler med tandembogie.

Med hensyn til alternativer, kan Scanias nye entreprenørbiler leveres med nye stål parabelfjedre på alle aksler, eller en kombination med stål- og luftaffjedring.

Bredt motorprogram

Scania har i dag et af markedets bredeste euro-5/EEV motorprogrammer. Alt efter behov kan kunder vælge mellem 9,3 liters fem cylindrede og 12,7 liters, seks cylindrede rækkemotorer, der dækker effektsegmentet fra 360 hk til 480 hk, eller 16 liters V8 motorer med henholdsvis 500, 560, 620 og 730 hk. De nævnte motorer kan kombineres med et stort udvalg af gearkasser, hvoraf nogle er tilgængelige med manuel betjening og andre med det nævnte automatiserede Opticruise gearskifte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078