23948sdkhjf

Hasteanalyse af “Svagstrømsbroen"

Forligspartierne gør klar til en beslutning om at renovere Storstrømsbroen eller bygge en helt ny. Beslutningen træffes i sommeren 2012.
En ny Storstrømsbro kan stå klar i 2020 samtidig med indvielsen af Femertunnelen, hvis trafikpolitikerne med transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i front beslutter sig til sommer.

Om den nedslidte bro kan levetidsforlænges, eller der skal bygges nyt, skal afgøres på grundlag af en rapport fra Banedanmark.

Henrik Dam Kristensen og trafikordførerne i trafikforligskredsen (alle minus Enhedslisten) afsætter 25 millioner kroner til analysen, der skal afleveres 1. juni 2012. Herefter vil politikerne afgøre, om den eksisterende bros skæbne.

- Vi kan ikke leve med at bruge næsten 40 milliarder kroner på til Femer Bælt-tunnelen, og så kan man ikke komme derned! Det problem skal løses, siger trafikordfører Anne Baastrup (SF).

- Det er et ubetinget krav i sammenhæng med Femerprojektet, at Storstrømsbroen skal kunne holde til de største godstog, der vejer 8 ton per togmeter, fastslår trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Fem løsninger

Analysen skal forholde sig til fem hovedløsninger.

Ÿ Scenario 1: Broen forstærkes og bevares som jernbane- og vejbro.

Ÿ Scenario 2: Broen forstærkes og bevares kun nsom jernbanebro.

Ÿ Scenario 3: Broen bevares som vejbro. En ny jernbanebro opføres.

Ÿ Scenario 4: Ny kombineret vej- og jernbanebro med samt nedrivning af den eksisterende bro.

Ÿ Scenario 5: Ny jernbanebro og nedlæggelse af vejforbindelsen inklusive nedrivning af den eksisterende bro.

En eventuel ny bro eller tunnel skal stå klar samtidig med indvielsen af Femertunnelen i 2020. Det giver en stram tidsplan, hvor pengene skal findes og beslutningen træffes i sommeren 2012. Projekteringen foregå i 2013 og så fremdeles.

- Hvis man kan reparere Storstrømsbroen, så den kan holde til 2030, kan det godt blive vores beslutning, siger Anne Baastrup.

- Det handler om hvor mange milliarder det koster.

- Banedanmark må gerne komme med en klokkeklar, ren indstilling. Vi skal have sikkerhed for, at det hele er på plads, når Femer Bælt starter, og samtidig skal vi ikke kaste gode penge efter dårlige, siger hun.

Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) er blandt dem, som foreslår at bygge en ny, tosporet jernbanebro parallel med den nedslidte Storstrømsbro, der udgør en flaskehals med kun et banespor. En ny bro til løst anslået 3-4 milliarder kroner skal i givet fald finansieres over Femer-budgettet.

- Vi må holde en levetidsforlængelse op mod prisen for en ny bro. Man skal helhedstænke hele Femer-projektet, så en ny Storstrømsbro kunne blive en del af baglandsinfrastrukturen, især hvis EU-tilskuddet er større end man regner med i budgettet, siger Kim G. Christiansen.

Tunnelforslag

Et godstog kan nemt veje 20 gange mere end de persontog, der kører på Storstrømsbrien i dag. I 2020 regnes med mindst 78 godstog i døgnet. Trafikudvalgsmedlem Karsten Nonbo (V) har bedt trafikministeren forholde sig til et lokalt forslag om en sænketunnel.

I forslaget citeres trafikforsker ved DTU, Alex Landex, for følgende: "At få tog rettidigt fra Femer til Vordingborg via den gamle Storstrømsbro bliver lige så svært som at få en papirflyver uskadt gennem en ventilator."

Banedanmark slipper ikke for at beskæftige sig med en tunnel som alternativ.

- Jeg kan mærke, at det ikke er Banedanmarks førsteprioritet, men jeg har specifikt bedt om en vurdering af en tunnelløsning, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094