Hvor går grænsen?
De store lastbilproducenter konkurrerer om at udvikle markedets stærkeste, serieproducerede lastbilmotor. Men hvor går grænsen? Hvor meget effekt kan man egentlig hive ud af en 750 hk motor?
Det var med slet skjult faglig stolthed at Mats Franzén begyndte at svare på de mange spørgsmål med relation til Volvo stærkeste seriefremstillede lastbilmotor, drivværket i den nyeste FH16, der yder ikke mindre end 750 hk og genererer et imponerende drejningsmoment på 3550 Nm.
- Der jo noget usædvanligt at vi er lykkedes med at videreudvikle vores 16 liters motor, så den leverer 2800 Nm drejningsmoment allerede ved 800 - 900 omdrejninger, sagde han.
- Det er nogenlunde det samme, man kan få ud af en 13 liters motors totale ydelse. Vi har endda ikke foretaget særlig mange tekniske ændringer i forhold til 700 hk-versionen af motoren, som blev lanceret for bare et par år siden.
Kun få ændringer
- Først og fremmest har vi monteret en større turbo, der tilfører motoren mere og tilstrækkelig luftmængder ved hjælp af blandt andet et højere turbotryk. Desuden er det bestående motorstyringsprogram blevet optimeret for at kunne klare det højere drejningsmoment og bibeholde eller nedsætte brændstofforbrug, der er vores 700 hk-motor.
- Sidst men ikke mindst er vores 750 hk-motor blevet kombineret en ny kobling til en ligeså ny og forstærket version af ATO351D-gearkassen. Den leveres som bekendt med I-Shift som standard.
Er der mere kraft?
På spørgsmålet om der kan hives endnu mere kraft ud af Volvos 16 liters motor, svarede Mats Franzén lynhurtigt.
- Selvfølgelig kan vi finde flere hestekræfter og højere moment. Det er faktisk ikke noget problem, så længe vi holder os til det stationære motorprogram. Altså motorer til industrimæssige aktiviteter som pumpestationer og lignende. De kan uden problemer optimeres til noget, der ligner 900 hk.
- Derimod er der andre betingelser, som gør sig gældende for samme motorprogram til lastbiler. Hvor mange flere kræfter, der kan hives ud vores 16 liters lastbilmotor, er svært at sige noget konkret om. Altså udover at jeg personligt er overbevist om, at grænsen endnu ikke er nået.
- Der er jo primært tale om forskelle som forstærkede miljøkrav og nedsat motorkøling i forhold til vores 16 liters motor, der også anvendes som industrimotor. påpeger Mats Franzén.
Volvo er Euro 6-klar
Da samtalen gik i retning af de forstærkede miljøkrav, som Euro 6-normen opstiller, svarede Mats Franzén også hurtigt.
- Euro 6 klarer vi let, når den tid kommer. Faktisk har vi allerede på nuværende tidspunkt motorer med nogenlunde samme miljøkvaliteter kørende i USA fastslår Mats Franzén, der i øvrigt har svært ved at forstå, hvorfor nogle af de konkurrerende lastbilproducenter har så travlt med at markedsføre Euro 6-motorer allerede nu.
- I en tid hvor store dele af transportbranchen er presset hårdere end nogensinde, har jeg svært ved at vurdere, om det er særligt hensigtsmæssigt at belægge nye lastbiler med en høj ekstrapris, der egentlig ikke er nødvendig. Men som sagt, er vi klar med Euro 6, når det bliver et EU krav den 31. december 2013 slutter Mats Franzén.