Ford er danskernes foretrukne bilmærke
Ford stormer frem i Danmark. I 2010 kunne Ford notere en salgsfremgang på 42,5 procent - fra 13.300 solgte biler i 2009 til 19.000 solgte biler i 2010. Dermed tegner Danmark sig for den største salgsfremgang på Fords 19 europæiske kerne-markeder.
Selvom Danmark, i europæisk perspektiv, er et beskedent bilmarked, lyser tallene dog op i en salgsopgørelse, der vidner om et kriseplaget Europa. Det samlede europæiske bilsalg sneg sig i 2010 op på 15,3 millioner enheder, hvilket er et fald på mere end en halv million biler i forhold til 2009. Bilsalget for de sidste ni måneder af 2010 var det laveste siden 1996.
Ford har indtaget pladsen som markedsleder i Danmark, Ungarn, Irland og Tyrkiet samtidig med, at Ford er blevet det vigtigste importerede mærke i Italien og Tjekkiet.
Det er især varebilen Ford Transit og de to personbiler Ford Fiesta og Ford Focus, der trækker læsset med et samlet salg på 786.800 enheder. Også den nye Ford C-MAX har opnået gode salgstal.
Mange nye modeller
Ford forventer at fastholde og udbygge sin overordnede markedsposition i Europa i 2011 og planlægger at introducere op mod 20 nye modeller - eller varianter af modeller - over de næste tre år. Det gælder blandt en ny serie af varevogne med Ford Ranger som den første. Allerede i år kommer Fords første fuldt elektriske bil på markedet i form af Ford Transit Connect, og den vil blive fulgt op af Ford Focus Electric næste år.
Ford skønner at det samlede salg af nye biler i Europa i 2011 vil ligge mellem 14,5 og 15,5 millioner enheder. Usikkerheden skyldes først og fremmest den ustabile økonomiske situation, der hersker i Europa lige nu.