23948sdkhjf

Masser af nye færger

Stena Line vil de kommende måneder og år tage en masse nye færger i brug. Der er vækst i godsmængderne på de fleste ruter - og de danske ruter.
Det er en god idé at investere, når der er krisetid. Så er man klar, når krisen vender.

Sådan er filosofien for Dan Steen Olsson, som er ejer af den svenske rederikoncern Stena Line. Han har de seneste år investeret milliarder i nye færger, som løbende bliver sat ind på ruter rundt omkring i Nordeuropa.

2011 får Karlskrona-Gdynia to ombyggede færger. De kommer fra ruten Göteborg-Kiel og er netop ved at blive ombygget og moderniseret.

- Vi har oplevet en kraftig vækst på netop denne rute. Derfor skal vi have nye og større færger ind, fortæller Claus Riis, som er fragtchef for Stena Line i Danmark.

Også Göteborg-Kiel ruten har oplevet stor succes og skal have større færger. Dem henter man fra ruten Hoek van Holland-Harwich, som får to helt nye super-færger. For Göteborg-Kiel betyder det, at kapaciteten øges kraftigt.

Det er dog ikke alle ruter, som går godt. Sidste år måtte Stena Line lukke Göteborg-Travemünde. Det var en ren fragtrute, som kom i klemme under krisen. Det var først og fremmest svigtende leverancer af reservedele til de store svenske bilfabrikker Saab og Volvo, der gjorde ruten urentabel. .

Af andre Stena-ruter, som også får nye færger i 2011 og 2012 er Hoek van Holland-Killingholme og Rotterdam-Harwich.

- Samlet set er det en kraftig fornyelse af vores flåde, og timingen er rigtig god. Færgerne sættes ind netop nu, hvor krisen i Europa er aftagende og godsmængderne stigende, siger Claus Riis.

Danske ruter

Stigende godsmængder har Stena Line også oplevet på sine danske ruter i 2010, så der er for en gangs skyld godt nyt at fortælle.

- 2010 blev et vendepunkt. Her oplevede vi, at godsmængderne begyndte at stige igen efter tilbagegang siden 2007, siger Claus Riis.

Frederikshavn-Göteborg, som er en af de vigtigste for Stena Line, oplevede en stigning i antallet af fragtenheder på 4,5 procent. I 2009 blev der overført 142.200 enheder. Det steg til 151.500 i 2010.

Frederikshavn-Oslo steg med 8 procent - fra 14.000 enheder i 2009 til cirka 15.000 enheder i 2010.

Endelig måtte ruten Grenaa-Varberg se en nedgang i 2010 - fra 38.000 til 36.500. Nedgangen skyldtes en enkelt industrikunde, som havde kraftigt vigende godsmængder.

- Alt i alt er vi tilfredse med udviklingen i 2010; men det skal naturligvis ses i lyset af krisen. Vi er jo rigtig langt fra de gode år, hvor vi sejlede med mere end 180.000 fragtenheder på Frederikshavn-Göteborg, men vi er sikre på, at det går i den rigtige retning.

Også Esbjerg

Som noget helt nyt rt Stena Line gået ind i Englandstrafik via Esbjerg. Rederiet har hidtil kun kunnet tilbyde sine danske kunder at sejle til England via Hoek van Holland eller Rotterdam. Nu kan man tilbyde et alternativ: Esbjerg-Immingham og Esbjerg-Harwich med løstrailere.

- Vi har fra nytår indgået en charteraftale med DFDS. Vi køber plads på deres bildæk og sælger den videre til vores kunder.

Spedition

Endelig nævner Claus Riis også, at Stena Line oplever fremgang i speditionsafdelingen, der udfærdiger toldpapirer for fragtkunderne.

- Gods der skal fragtes via Sverige til/fra Norge samt fra tredjelande til Danmark eller kontinentet er noget som vi har stor fokus på.

- Vi tilbyder alle former for dansk, norsk og svensk spedition. Kunden behøver kun at kontakte ét kontor for at få løst sine speditionsopgaver. Omsætningen i denne selvstændige afdeling har været stødt stigende de senere år, slutter Claus Riis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078