23948sdkhjf

Autotank forlænger aftalen med DSB

Skal servicere og vedligeholde alle DSBs togvaske-anlæg i fem år.
En af de helt store kontrakter inden for vask- og vedligeholdelsesbranchen er faldet på plads. Firmaet Autotank i Dalby har forlænget opgaven med at servicere og vedligeholde DSBs togvaske-anlæg i hele landet i endnu fem år. Kontrakten blev indgået kort før jul.

Opgaven omfatter at holde de 12-14 store tog-vaskeanlæg kørende og løbende vedligeholde og forny maskineriet.

Vasker alle tog

Anlæggene bruges ikke kun til at vaske DSBs regionaltog. To af anlæggene er indrettet til at vaske S-tog, mens DBS First har et enkelt anlæg i brug ved Svanemøllen, nord for København.

- Vi har netop afsluttet ombygningen af de vaskeanlæg, der skal vaske de nye IC4-tog, fortæller Per Brødsted, der er salgschef hos Autotank med ansvar for salg og service af store vaskeanlæg til lastbiler og tog.

- IC4-togene har et helt andet design end DSBs andre tog. De er spidse i begge ender. Derfor har vi måttet ombygge de vaskehaller, der skal vaske IC4-togene.

De har blandt andet fået nye vaskeportaler med ekstra vaskebørste til at vaske de spidse snuder på togene.

DSB skal også have vandbehandlingsanlæg på samtlige vaskehaller til togene. Det arbejde er Autotank også ved at afslutte.

- DSB har valgt vores AVG-vandbehandlingsanlæg. De er med til at genvinde vandet, så der kan spares rigtig meget vand pr. togvask, fortæller Per Brødsted.

- Hvor meget vand, der spares, afhænger af de togtyper, der vaskes - men det er betragtelige mængder.

Ved genvinding af vandet bliver det brugte vaskevand renset ved hjælp af filtre og store cykloner, der kan rense vandet helt ned til partikelstørrelser på under 10 my. Der tilføres ozon, som fjerner bakterier og lugtgener fra genbrugsvandet.

Hermed er det brugte vaskevand renset så meget, at det kan bruges igen og igen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234