23948sdkhjf

Prag - sidste stop før svendebrevet

En studietur til Prag var sidste stoppested før eksamen for 37 buschauffør- og vejgodstransportlærlinge fra Selandia. Nogle har mange års chaufførerfaring og får merit, andre tager uddannelsen fra grunden; men svendebrevet har stor betydning for alle.
Det er tidlig kulsort januarmorgen, da en af Selandias busser glider ud fra Dalsvinget 18 i Slagelse. Så er der studietur for Selandias vejgodstransport- og buschaufførlærlinge. Om 14 dage truer eksamen; men først går turen til Prag.

Buschaufførlærlingene kører selvfølgelig selv turen. Foruden venter fagrelevante rejsemål, blandt andet den store supermarkedskæde Tescos lagerhal, postterminalen i Prag, Skoda og Tjekkiets største busselskab, Veolia.

Især for buschaufførlærlingene er det desuden relevant at se Prags mere almindelige seværdigheder, for turistbuschauffører kører ofte uden guide til udlandet. Så må de selv guide. Det forventer gæsterne!

Hjemmefra har alle skrevet rapport om den planlagte tur. Undervejs fører chaufførlærlingene logbog over turens hændelser, og om alt går som planlagt hjemmefra. Der er meget at holde styr på, blandt andet skal der syv papirer til for at køre turen til Prag. Det drejer sig blandt andet om erhvervskørekort, førerbevis, EU-kvalifikationskort og pas.

To faglærere med

Studieturen ledes af to faglærere fra hver uddannelse, som holder et skarpt øje med kørslen og noterer ned, hvis bussen slingrer for meget, eller der er hårde opbremsninger.

- Vi må jo helst ikke mærke, at vi kører i bus, mener faglærer Søs Mauritsen. Efter turen evalueres kørslen med chaufføren.

Fra morgenstunden er det Pia fra Egon’s Turist- og Minibusser, der sidder bag rattet. Svendebrevet som buschauffør bliver afslutningen på hendes tredje uddannelse. Hun er i forvejen uddannet salgsassistent og sosu-hjælper. Til daglig kører hun handicapbus, så på den måde er hun blevet i sit gamle fag.

En af chaufførlærlingene guider, og der er blevet læst godt op hjemmefra:

- Nu er vi ved den nye Farøbro, der er 3300 meter lang og opbygget som en skråstagsbro. Selve brofanget er 26 meter over vandoverfladen, og broen er bygget som aflastning for den gamle Storstrømsbro …," lyder det, afbrudt af morgenfriske tilbud om kaffe fra en chaufførelev, der går frem og tilbage i midtergangen. For også service på turen er – ligesom oprydning og rengøring bagefter – del af en turistchaufførs arbejde.

Forskellig baggrund

Chaufførlærlingene har meget forskellig baggrund; men de er fælles om at se frem til svendebrevet.

- Jeg kunne godt ønske mig, at det blev lovpligtigt for chauffører at have uddannelsen, siger Olaf, der til hverdag kører turistkørsel for Svebølle Værslev Turistfart.

- Jeg fik jo aldrig nogen uddannelse. Man plejede at sige, at hvis man ikke kunne andet, kunne man altid blive chauffør. Den holder bare ikke mere. Nu skal man virkelig kunne noget.

Når Olaf kører turistture i udlandet, planlægger han nøje ruten hjemmefra. Guidning, service og håndtering af alle uforudsete problemer står han også selv for.

- Det er et stort ansvar, men også en stor frihed.

Andre chauffører finder frihed i en fastlagt bybusrute. Man har selv ansvaret. Der står ikke nogen og kigger en over skulderen.

Artiklen fortsætter i næste nummer af Transportmagasinet, hvor vi også har mere om uddannelse i transportbranchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078