Bilforhandlerne: Betalingsringen slår hul i statskassen
Dansk Automobil Forhandler Forening (DAF) har set nærmere på beregningerne.
- Det bliver dyrt at drive betalingsringen, sider adm. direktør i DAF Jens Brendstrup.
- Det er åbenlyst, at oppositionen ikke har medtaget alle konsekvenser. Med de seneste beregninger, bør oppositionen erkende at betalingsringen blot er en lokal skat, der flytter trafikken og ikke reducerer den.
Hæmmer mobiliteten
Et andet problem med betalingsringen, er de hæmmende effekter for mobiliteten.
COWI har i en rapport om betalingsringen vist, at ringen vil medføre et velfærdstab hos danskerne på 4,3 milliarder kr. Dette beløb er en teknisk beregning, som blandt andet dækker over trafikkanternes længere transporttid og de gener de generelt vil have i forbindelse med betalingsringen.
- Der er store problemer med mobiliteten i København og sådan set også i andre områder af Danmark. Det eneste en betalingsring fører til, er mere trafik rundt om ringen, samt utilfredse borgere, siger Jens Brendstrup.
Han mener, at løsningen er en landsdækkende kørselsafgift. Den skal være en intelligent forbrugsafgift baseret på hver enkelt bilists køre-mønster.
- Det betyder at man kan tilpasse udgifterne alt efter om man kører i indre Køben-havn i myldretiden, eller i Vestjylland om aftenen.
- Dermed vil man effektivt og intelligent kunne ændre danskernes trafikvaner, uden at det er et aktivt indgreb i den enkelte bilists frihed og mobilitet.
Ønsker ikke ekstraskat
Det vigtigste for D.A.F-direktøren er, at kørselsafgifterne ikke blot bliver endnu en skat på bilen.
- Hvis der tages en krone fra bilismen, bør der i den anden ende også gives en krone til bilismen. Det kan gøres ved at omlægge registreringsafgiften til en købsafgift, slutter Brendstrup.