23948sdkhjf

S afviser ny analyse af Femers økonomi

Trafikordfører Magnus Heunicke (S) går til trafikforligspartiernes møde på tirsdag den 1. februar om en fast Femer-forbindelse med et enstemmigt ja fra den socialdemokratiske folketingsgruppe til tunnelløsningen. Det sker ud fra hensyn til miljø, arbejdspladser og sikkerhed.
En tunnel er lidt billigere at anlægge end en bro, men dyrere i vedligeholdelse. Tunnelen vil stå færdig et halvt år senere end en bro, hvilket giver et indtægtstab på en milliard kroner og udskyder tilbagebetalingstiden fra 34 til 36 år.

Med til beslutningen hører også, at en bro vil kunne forsinkes af retssager, som tyske bromodstandere måtte anlægge.

- Der er en større risiko for retssager om en bro end en tunnel. Hvis projektet forsinkes fem år af retssager, får vi ingen fast forbindelse, siger Magnus Heunicke.

Der er også trussel om retssager om miljø- og støjforhold på Femern og Østholsten som følge af vej- og baneudvidelser og medfølgende trafikvækst.

Venstre: Tunnel

Trafikministerpartiet Venstre meldte sig definitivt som tunneltilhænger i sidste uge.

- Efter en samlet vurdering af trafikale, økonomiske, tekniske og miljømæssige faktorer har vi valgt at pege på en tunnel ved Femer Bælt, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Dertil kommer, at en tunnel alt andet lige giver flest danske arbejdspladser i anlægsfasen. Venstre ser frem til en snarlig politisk aftale, så vi kan komme videre med VVM-undersøgelse og myndighedsbehandling i Danmark og Tyskland.

Nej til flere undersøgelser

Magnus Heunicke afviser Dansk Folkepartis trafikordfører Kim G. Christiansens krav om en uvildig analyse af projektet. Det vil betyde en fordyrende forsinkelse af projektet. Desuden kan man ikke finde uvildige danskere til opgaven. Alle er mere eller mindre involveret i projektet.

- Der er brugt én milliard kroner til undersøgelser, men Dansk Folkeparti vil åbenbart have mere omtale. Det vil koste en milliard i mistet indtægt. Det er et populistisk benspænd, og de vil ikke få noget ud af det, siger Magnus Heunicke.

Profitabelt tysk projekt

Tysklands trafikminister Peter Ramsauers vurderede i november, at Tysklands bidrag til Femer-forbindelsen - en to-sporet jernbane mellem Puttgarden og Lübeck - er en klar nummer ét blandt 38 tyske projekter projekter, når man måler på nytteværdien.

Ministeren mener, at den vil give 6,7 gange investeringen tilbage.

Tyskland skal bruge 817 millioner euro (cirka 6,1 milliarder danske kroner) på udbygning af jernbanen til to spor mellem Puttgarden og Bad Schwartau med undtagelse af den smalle bro over Femern Sund, som forbliver et-sporet. Desuden skal strækningen Puttgarden-Schwartau Waldhalle elektrificeres og opgraderes til 160 km/t.

Ifølge den dansk-tyske traktat fra 2008 skal den tyske baneudvidelse stå færdig i 2025 - syv år efter indvielsen af den faste forbindelse, men siden er broens eller tunnelens færdiggørelse udskudt to år til 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078