Danmark tættere på at få lastvognspoliti
Danmarks Radios udsendelse torsdag aften om grov svindel med køre/hviletider kan sætte skub i etableringen af et egentligt lastvognspoliti efter tysk forbillede, men det vil ikke stoppe trafikpolitikernes arbejde med at mildne sanktionerne for de uforvarende og betydningsløse betjeningsfejl af kontrolapparatet i lastbilerne.
- Køre/hviletidsregler skal overholdes. Det kan slet ikke diskuteres. Forhammeren skal falde, hvis en vognmand eller chauffør bevidst foretager svindel. Derimod skal man fare med lempe, hvis en chauffør uforvarende kommer til at fejlbetjene en tachograf, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi skal se nuanceret på det. Svindlere og bedragere skal straffes hårdt. Det gælder også vognmænd, hvorimod uforsætlig betjeningsfejl er en anden sag.
Ønsker lastvognspoliti
Kristian Pihl Lorentzen har tidligere opfordret transportminister Hans Chr. Schmidt til at etablere et decideret tungvognspoliti efter tysk model. I Tyskland har man Bundesamt für Güterverkehr (BAG), som er et specialkorps, som kontrollerer godstransporten.
DR's dokumentarprogram Bag Facaden, som netop er blevet vist, kan være med kan sætte skub i oprettelsen af et sådant vejkorps.
- Nu er det ikke tid til mere snak. Vi skal have indført det tyskinspirerede lastvognspoliti lynhurtigt. Hvis man kan finde ud af det i Tyskland, kan man også finde ud af det i Danmark, slutter Kristian Pihl Lorentzen.
Bøder med "kumulation"
Det nuværende strafsystem for overtrædelse af køre/hviletider indeholder en såkaldt "kumulation". Det vil sige, at bødestørrelsen fordobles for hver gang, man overtræder reglerne - og det gælder også de små betjeningsfejl af køre/hviletidsapparatet.
Sidste år fremlagde DI Transport, ITD og Fagforbundet 3F et forslag til mildere sanktioner for fejlbetjening, men politikerne med justitsminister Lars Barfoed i spidsen har endnu ikke besluttet at følge anbefalingerne fra branchen.
Et af branchens ankepunkter er, at politi og dommere nærmest kritikløst bruger en bødeliste uden at skele til omstændighederne ved overtrædelserne. En overtrædelse på selv få minutter kan koste en chauffør sit levebrød.