Glem ændringerne i godskørselsloven
Oldermand Jørgen K. Jensen har skarpe meninger om de påtænkte ændringer i forbindelse med en revision af loven om godskørsel. Han sigter til de to ændringer som i harmoniseringens hellige navn foreslås ændret med store forringelser for hele transportbranchen.
Danmark har indtil nu haft lidt strammere regler. Vores forslag er, at Danmark bør arbejde for at hæve niveau i EU, i stedet for at sænke det danske niveau til EU-niveauet.
Det har ikke nødvendigvis tilslutning fra alle sider i Danmark. Transportkøberne for eksempel kunne tænkes, at have interesser i at det var så uproblematisk som muligt, at rekruttere tilstrækkeligt med enbils-vognmænd.
Derfor tager vi fra Kjøbenhavns Vognmandslaugs side afstand fra de foreslåede regelændringer. Vi vil ikke stiltiende se på, at vilkårene for en række vognmandsforretninger vil blive væsentlig forringet med de foreslåede ændringer.
Opjustér EU-kravene
Vi kræver, at de respektive organisationer - og ikke mindst DTL - arbejder for, at de foreslåede ændringer i godskørselsloven droppes.
Kjøbenhavns Vognmandslaug priser den frie konkurrence. Den skal bare foregå på en forsvarlig måde med hensyn til miljø, arbejdsmiljø, trafiksikkerhed og kompetent virksomhedsledelse i øvrigt.
Når man tænker over, hvor vigtig transportsektoren er, kan det undre, at man fra lovgivernes side ønsker at nedgradere på så væsentlige forhold som uddannelse og økonomisk stabilitet for de kommende vognmænd.
Vi har netop fået en lovpligtig chaufføruddannelse, som indeholder en række positive elementer af betydning for chaufførens kompetencer; men lærer de noget om driftsledelse og regler for udøvelse af virksomhed? Det gør de næppe. Derfor er det bydende nødvendigt, at der fortsat består et krav om et kursusforløb målrettet på at drive forretning i transportbranchen.