Nytårstale 1 - Styr på strategien
2011 har på mange måder været et specielt år. Efter de foregående kriseår har samfundet og ikke mindst transporten haft brug for lidt mere optimisme og medvind.
Det er vores opfattelse, at 2011 har bidraget til en større segmentering i transportbranchen. De veldrevne og velkonsoliderede virksomheder har fået rigtig godt fat i markedet og vil fremover kunne udbygge deres forretning.
Der er dog en meget stor del af vognmandsforretningerne, som forsat kæmper med store udfordringer i at skabe en rentabel forretning. Den vanskeligere adgang til risikovillig kapital, myndighedernes stigende krav og sanktioner samt i nogle transportsegmenter, en væsentlig konkurrence fra udenlandske transportører, som gør det svært at komme på omgangshøjde med tidligere tiders indtjening.
SKAT's kontroller af transportbranchen peger på ganske væsentlig konkurrence fra transport af uregistrerede virksomheder, ofte med ansatte på overførselsindkomst eller ansatte uden arbejdstilladelser. Det er uhørt, at vores medlemmer skal konkurrere på sådanne betingelser.
Krav til små lastbiler
Samfundet/Staten er klar med en væsentlig sanktion, når et af vores medlemmer træder lidt ved siden af. Derfor er det helt uforståeligt, at resultatet af en lastbilkontrol viser, at mere end 10 procent af de stoppede lastbiler blev ført af personer, som ikke var ansat i den virksomhed, der stod som ejer af bilen.
Samtidig kunne det konstateres, at de fleste af dem var på overførselsindkomst. Vores medlemmer hverken kan eller skal konkurrere med virksomheder, der snyder på den måde. Vores opfattelse er fortsat, at de små lastbiler under 3,5 ton også bør være underlagt et krav om tilladelse til godstransport.
Tjek strategien
I en svær økonomisk tid er der altid fokus på besparelser i virksomheden, men er der også altid overvejelser om, det er de rigtige opgaver, der udføres og om de udføres godt nok.
Det er min opfattelse, at man kan spare sig fattig, hvis der spares de forkerte steder. Derfor vil jeg anbefale jævnlige tjek af virksomhedens strategiske grundlag - er det det rigtige vi gør, på det rigtige tidspunkt med det rette materiel og i den rigtige mængde?
Kjøbenhavns Vognmandslaug tilbyder flere forskellige "strategiske værktøjer" som kan bringe virksomheden gennem denne proces.
Flere konkurser
Desværre har der været en række konkurser blandt vores medlemmer i 2011.
Vi ved, at det ikke er slut endnu, der kommer flere til i det kommende år. Vores tanker går til de familier, som bliver ramt af økonomisk ulykke, det er ikke kun det daglige brød, der forsvinder, det er en livsdrøm, der knuses. Heldigvis kommer de fleste tilbage og finder en ny hylde, der bliver deres. De erfaringer, man får som selvstændig i transportbranchen, er meget brugbare i andre sammenhænge.
Betalingsring - en misforståelse
Den nye regering havde et meget ambitiøst program, der ville gøre det vanskeligt, for ikke at sige umuligt at drive forretning i Danmark. Det er en af de få gange en regering er blevet valgt på at love højere skatter.
Vi kan glæde os over at realismen i væsentlig udstrækning har taget over. Deres fantasifulde og særdeles omkostningstunge planer er udskudt eller taget af bordet.
Dog må jeg på det skarpeste beklage, at et enkelt eksisterer endnu. Det drejer sig om den såkaldte betalingsring rundt om København. Det ser nu ud til, at den kommer til dække hele Københavns og Frederiksberg Kommuner samt hele Amager.
Påstanden fra regeringen er, at det vil mindske trængslen i Hovedstaden gennem bedre og billigere kollektiv trafik. Det sættes i perspektiv af, at der på nuværende tidspunkt ikke er mulighed for hverken at forbedre eller billiggøre den kollektive trafik.
Den seneste strejke hos nogle forholdsvis få håndværkere hos DSB viser sårbarheden i det kollektive system.
Resultatet er, at personer bliver bunket sammen i totalt overfyldte og for små tog.
Havde der været tale om en dyretransport på landevejen, var både chaufføren og vognmanden frataget retten til at transportere dyr, men med mennesker er det jo ganske anderledes.
Virkningen på trængslen vil blive minimal, noget trafik flyttes til omegnskommunerne andet tvinges ud på de store veje, fordi det må påregnes, at en del mindre veje lukkes for at spare en bom eller to.
Priserne vil stige
Hvem er det, der skal ud og ind af byen? Det er personer, som har deres arbejde inden eller uden for bygrænsen, det er godstransporten, og så er det naturligvis en del turister. For de personer, som skal passe deres arbejde vil en skat på indkørsel i byen medføre et højere løntryk, for godstransport ind og ud af byen vil en skat på ind og udkørsel betyde højere priser på de opgaver, der skal udføres. Her er det ikke bare selve skatten på ind og udkørsel kunden skal betale, der vil også være en administrativ omkostning i forbindelse med opkrævningen, som i de fleste tilfælde tillægges kundens pris.
Gevinsten for samfundet, hvad er det så? Jo turister, som nogle få gange om året kommer til København for at få kulturelle oplevelser vil betale skatten for at passere bygrænsen. Det er en dyr måde at opkræve skat på, men det giver arbejde.
Dyr administration
Vi har endnu ikke set noget anlægsbudget for en betalingsring, men det bliver dyrt. Der er nok op til ti års tilbagebetalingstid, og i den periode får hverken kommune eller stat en krone ekstra i kassen - tværtimod.
Kjøbenhavns Vognmandslaug arbejder fortsat på at få planerne udskudt 4-6 år. Til den tid er der udviklet et GPS-system, som kan håndtere et egentligt roadpricingsystem.
Anlægsomkostningerne hertil vil være langt mindre og meget mere retfærdigt. Vi får det alligevel, det landsdækkende/europæiske roadpricingsystem til den tid.
Nye overenskomster
2012 byder på nye overenskomster. Forhandlingerne går i gang i begyndelsen af januar, og vi har nogle klare forventninger til udfaldet.
Den danske konkurrencesituation, set på EU plan, er ikke god. Vores samlede lønomkostninger er eksempelvis 17 procent højere end Tysklands. Vi er havnet i den situation, at der allerede 1. januar kommer væsentlige stigninger i de indirekte lønomkostninger.
Ordningen om barns første sygedag, som blev aftalt under sidste overenskomst forhandling, og kravet om at arbejdsgiverperioden på sygedagpenge udvides fra 21 til 30 dage medfører en væsentlig stigning i virksomhedernes samlede lønomkostning på anslået ikke under 1,5 procent. Derfor er der grund til stor forsigtighed, når aftalerne skal på plads 1. marts.
Ikke plads til lønstigninger
I den seneste overenskomstperiode har vi haft markante timelønsstigninger. Det vil der ikke være plads til i en kommende toårig aftale. Vi har en forventning om, at timelønssatsen kan fastholdes på det nuværende niveau. Det vil være en forudsætning for, at vi kan fastholde udvikling og konkurrenceevne.
Vores budskab til forhandlerne er, at de skal vise ansvar og omtanke. De skal skabe en overenskomst med en udvidet fleksibilitet på arbejdstidsområdet samt sikre, at vi fortsat har mulighed for at tilpasse medarbejderstaben til det aktuelle behov på den korte bane.
Vi glæder os over, at LO tydelig har meldt ud, at deres medlemmer ikke skal sætte næsen op efter store lønforhøjelser denne gang.
Kom nu med havnetunnel
Nu har vi diskuteret havnetunnel i snart 15 år.
Der er desværre endnu ikke synlige resultater af processen.
* Tilbage i 1998 kom Københavns Kommune med et forslag om "fredliggørelse" af den indre by.
* I 2001 kom Vejdirektoratet med en rapport om mulige linjeføringer.
* RealDania bevilgede to millioner kroner til forundersøgelser i 2004.
* I 2009 kom transportministeren på banen og lovede et hurtigt beslutningsforslag. Samtidig lovede han, at linjeføringen ville være på plads i 2011- altså i indeværende år. Jeg har ikke set noget konkret endnu.
En havnetunnel vil kunne give et betydeligt bidrag til en fredeliggørelse af den indre by. Transport af gods og personer bliver minimeret i det åbne byrum. Emissionerne fra den største del af trafikken kan der pludselig gøres noget konkret ved.
Bedre luft
Med det store fokus på luftkvaliteten i byen vil en havnetunnel også give luftmæssige fordele, som ikke kan opnås på anden måde. Når vi har den nye tunnel, behøver vi ikke at diskutere, hvor meget det ene eller det andet køretøj udleder af noX. I en tunnel befinder vi os i et lukket system, som giver mulighed for at filtrere luften inden den slippes ud - fuldstændig som i et kraftværk. Med et slag får vi mulighed for at nulstille forureningen fra langt den største del af den gennemkørende trafik i København.
Lad os nu få de visionære politikere på banen og få besluttet en havnetunnelløsning, så vil transportbranchen til gengæld positivt diskutere en form for brugerbetaling af tunnelen.
God jul og godt nytår
2012 byder på store udfordringer, som jeg ved, medlemmerne vil tage op.
Jeg ønsker alle en god jul og et godt nytår samt held og lykke med deres forretninger. Jeg håber, at medlemmerne også i 2012 vil bruge Kjøbenhavns Vognmandslaug til videndeling, og som et lokalt servicekontor.
Lad mig minde om vores motto: "Indre sammenhold - ydre styrke".