Betalingsring dyrere for dieselbiler
Det Økologiske Råd opfordrer den kommende regering til at lade taksten i betalingsringen afhænge af bilernes forurening.
- Derved vil man kunne fjerne de mest forurenende biler fra gaderne. De resterende køretøjer skal forsynes med partikelfiltre og katalysatorer for at kommer ind i ringen med lav takst. Man opnår på den måde både et incitament til at anvende alternative transportmidler og et incitament til at udskifte de mest forurenende køretøjer.
Press-Kristensen mener, at S/SF's nuværende model kun vil fjerne benzinbilerne. Dieselbilerne, som forurener mest, kan man kun reducere antallet af ved at ramme dem hårdere med en differentieret takst.
- Hvis betalingsringen gennemføres i sin nuværende form, vil trafikkens sundhedsskadelige luftforurening reduceres med 10 procent. Hvis taksterne i betalingsringen gøres afhængig af køretøjernes forurening, kan der opnås reduktioner af luftforurening på 40-50 procent, påstår Det Økologiske Råd.
DTL morer sig
Hos DTL morer man sig over budskabet fra Det Økologiske Råd.
- I virkeligheden konkluderer Rådet, at den betalingsring, som S og SF foreslår, ikke gavner miljøet, siger erhvervspolitisk chef Ove Holm.
- Det har vi jo hele tiden sagt. Betalingsringen giver slet ingen mening for hverken trængsel eller miljø. Lastbilerne kører ikke i byen for sjov. De kører for at levere varer, og betalingsringen vil kun blive en skat, som gør varerne dyrere for erhvervsliv og borgere i byen.
Ove Holm forstår heller ikke det nye diesel-udspillet fra Det Økologiske Råd.
- På grund af miljøzonen kører vi allerede med de reneste lastbiler i København. En særlig høj afgift for forurenende lastbiler og dieselbiler i betalingsringen giver overhovedet ingen mening, for de forurenende lastbiler kører der slet ikke.