Unfair konkurrence fra 3,5 ton lastbiler
Den europæiske transportbranchen oplever et konstant stigende konkurrencepres fra de små lastbiler under 3,5 ton. Disse køretøjer transporterer i mange tilfælde gods, som med fordel kunne være samlet på langt færre, men større lastbiler.
- EU har det grundlæggende krav, at vare- og serviceydelse skal kunne flyde frit mellem medlemslandene, fortæller direktør i Kjøbenhavns Vognmandslaug, som har taget fat i undersøgelsen.
- Hver gang, der forekommer unfair konkurrence mellem de forskellige dele af transportsystemet, betyder det, at udviklingen af EU bliver bremset eller drejes i en uheldig retning.
- Derfor har det været nødvendigt, at foretage en undersøgelse af de små lastbilers betydning for en effektiv transportsektor. EU-kommissionen har valgt ensidigt at se på de grænseoverskridende transporter.
Unfair konkurrence
Rapportens forfattere har beregnet, at der transporteres knapt 5 procent af den samlede grænseoverskridende godsmængde på de små biler.
De har også beregnet, at transportprisen pr. ton/m2 er mindst 25 procent dyrere, end hvis den samme mængde gods eksempelvis var transporteret på en stor lastbil eller med jernbane. På den baggrund konkluderer de, at der ikke er tale om unfair konkurrence.
Danmark deltog ikke - hvorfor?
- Det første, der falder i øjnene er, når man læser rapporten, er, at de danske myndigheder ikke har deltaget i undersøgelsen, beklager Niels Erik Nielsen sig.
- Det er ganske enkelt ikke er afgivet svar fra danske myndigheder eller organisationer i forbindelse med undersøgelsen.
- Når der opfordres til at afgive svar til en så væsentlig undersøgelse, må det undre, at hverken myndigheder eller organisationer i Danmark har fundet undersøgelsen så vigtig, at de har ulejliget sig med at afgive fornuftige svar på relevante spørgsmål.
- I Vognmandslauget anbefaler vi, at de danske myndigheder og organisationer læser Østrigs svar og bakker op om deres synspunkter. Specielt Østrig er kritisk overfor de små lastbiler under 3, 5 ton. De peger på, at de største problemer med 3,5 ton lastbilerne er at finde i uheldsstatistikken.
- De er overrepræsenteret i færdselsuheld og i politiets bødestatistik.
- Østrig peger også på manglende uddannelse, manglende social sikring af chaufføren og specielt på arbejdstidsområdet.
- Denne type transporter er ikke omfattet af køre/hviletidsbestemmelserne. Der er også det forhold, at den meget lette adgang til den del af transporterhvervet betyder, at der ofte beskæftiges uregistreret arbejdskraft og foretages uregistreret opgaver (sort arbejde) med denne type køretøjer.
Ingen svar
- Undersøgelsen giver ingen retvisende konklusion på spørgsmålet, hvorvidt de små lastbiler påfører transporterhvervet unfair konkurrence set ud fra det samlede transportarbejde.
- Vi i Vognmandslauget har ved en rundspørge blandt en række medlemmer fået en klar indikering af, at der dagligt forekommer illoyal konkurrence fra en stor del af de små lastbiler, som agerer i kommerciel godstransport.
Og det mener Niels Erik Nielsen, at der skal gøres noget ved.
I første omgang ønsker vi en debat med vores medlemmer. Vi har oprettet en mail-adresse, som man kan sende sine synspunkter til - Den er min-mening@kvlg.dk
- Herefter håber vi, at vi sammen vil kunne finde forslag til løsninger.
Man kan i øvrigt se hele EU-rapporten om 3,5 bilerne på Kjøbenhavns Vognmandslaugs hjemmeside - www.vognmandslauget.dk