Straf for chiptuning
Der vil snart kunne udstedes forbud mod værksteder for at udføre konstruktive ændringer af et køretøj som chiptuning.
Lovforslaget vil ikke kun forbyde chiptuning af biler og knallerter, men også andre konstruktive ændringer af et køretøj, så det ikke opfylder gældende regler. Det kunne for eksempel være ændring af hastighedsbegrænsere på lastbiler eller fjernelse af katalysatorer og partikelfiltre fra udstødningssystemet.
Der gives samtidig mulighed for at pålægge straf for overtrædelse af reglerne.
I dag er der hjemmel til at forbyde salg og markedsføring af udstyret, og det er strafbart for ejeren/føreren af køretøjet at køre i en bil med disse ulovlige konstruktive ændringer, men indtil nu har det ikke været muligt at straffe værkstedet, der udfører ændringen.
Med lovforslaget skabes der mulighed for, at alle led i processen i forbindelse med ulovlige konstruktive ændringer kan straffes med bøde.
Del af større lovpakke
Lovforslaget er i øvrigt en del af en større pakke, som ændrer færdselsloven yderligere på følgende punkter:
* Det bliver muligt at koble en påhængsvogn til stor knallert. For store knallerter gælder, at tophastigheden er højst 45 km/t. Store knallerter skal køre på kørebanen og følge reglerne for motorcykler. Ændringen ligestiller stor knallert med motorcykler på dette område.
* Det bliver igen lovligt for veteranmotorcykler registreret før 1. juli 1955 at have venstregående sidevogn. Bestemmelsen faldt ud af færdselsloven ved en lovteknisk fejl i 1976, men indføres nu på ny.
Ændringerne forventes at træde i kraft den 1. april 2012.