23948sdkhjf

Kunderne vil have "alt- i-én" systemer

Locus er en af de store udviklere af flådestyringsenheder herhjemme. Udviklingen går i retningen af flådestyringsanlæg, der kan det hele. "Alt-i-en" løsninger efterspørges - og så er der øget fokus på sikkerhed, mener virksomhedens direktør Erik Kristensen i dette interview.
Kunder stiller i dag tre hovedkrav til deres flådestyringsanlæg. Det skal først og fremmest spare virksomheden penge. Dernæst skal systemerne gøre virksomheden grønnere - miljømæssigt. Og endelig skal det øge sikkerheden for firmaets biler, chauffører og det gods, der køres med. .

Så kort kan det siges, når man takler med direktør Erik Kristensen fra Locus - en af de virksomheder, som har været med til at udvikle flådestyringssystemer i en lang årrække.

- Det nye er, at sikkerhedskravene er begyndt at spille en stor rolle for kunderne, fortæller han.

- Der bliver stjålet meget i dag. Tidligere gik tyvene efter godset. I dag går de efter det hele, også materiellet. Derfor er det vigtigt at have systemer, som kan spore og alarmere, når en bil er på afveje.

- Nogle af de store transportører bliver præsenteret for betragteligt præmiestigninger af deres forsikringsselskaber, hvis de ikke laver nogle tiltag på sikkerhedsområdet. Så er det, at de henvender sig til os.

Erik kan i sagens natur ikke komme nærmere ind på, de nyeste tekniske løsninger, som man udvikler netop nu til kunderne.

- Tyvene har for længst fundet ud af, at de skal følge ledningsnettet for at finde frem til navigationssystemerne og få dem revet ud. De brugere scannere og jammere for at stoppe de små enheder, som bliver gemt eller bygget ind i traileren.

- Tyvene bliver smartere; så det må vi også blive. Mere kan jeg ikke sige, påpeger Erik og skynder sig at skifte emne.

Mere omfattende

Generelt bliver de teknologiske krav til flådestyringssystemerne øget i disse år. Udviklingen fortsætter, og løsningerne bliver mere omfattende.

- I dag ønsker branchen apparater, som kan klare al den kommunikation, der skal være i bilen, forklarer Erik Kristensen.

- De ønsker, at bakkamera, køre/hviletidskontrol, navigation, dieselovervågning og alt det andet skal kunne styres fra ét apparat. Vi får nogle "alt-i-ét" apparater, der skal integreres med alt andet teknologi i bilen og på vognmandskontoret.

- I dag opererer alle med åbne systemer, som kan kommunikere med hinanden. De tider er forbi, hvor hver leverandør udviklede sit eget software. Det betyder også, at der er væsentlig mere kompatibilitet i hver enhed.

En ubrudt kæde

Ydermere ønsker man en ubrudt informationskæde, hvor data fødes ind i den ene ende, og hvor dataene behandles og suppleres med ny information, efterhånden som transportopgaven udføres. Til sidst ender informationsstrømmen i bogholderiet, hvor der bliver sendt en faktura til kunden.

- De virksomheder, der satser på dette her, har virkelig noget at hente, siger Locus-direktøren.

- Man undgår en masse unødvendig tidsforbrug, administration og omveje. Til gengæld øges effektiviteten - og det kan mærkes på bundlinien med det samme.

Det med, at en medarbejder taster en ordre ind i et system, mens disponenten printer et fragtbrev i et andet og lagerchefen udskriver en rapport fra et tredje er helt yt. I dag skal alle informationer være integreret i et og samme informationsflow.

I virkeligheden er det ikke noget nyt, men blot noget som kunderne har utrolig meget fokus på netop nu.

Tæt samarbejde

Det betyder også, at transportfirmaerne skal have et tættere samarbejde med deres kunder. Den ydelse, vognmanden kan levere på IT-området, bliver en del af den samlede service på linie med transport, logistik og lager.

- I det øjeblik vognmandsfirmaet har etableret systemet og det er oppe at køre, bliver der skabt et afhængighedsforhold til kunden, som ikke bare kunne trække stikket og løbe til en anden leverandør, siger Erik Kristensen.

- Vognmanden må forlange, at kunden bliver knyttet tættere sig til. Man etablerer et strategisk samarbejde. Kunderne skal forpligte sig, fordi der er nogle store investeringer, som kunden skal være med til at finansiere.

Forretningsforståelse

For et softwarehus som Locus er rollen over for vognmanden også blevet forandret de senere år. Fra at være en leverandør af IT er man i dag nærmest en rådgiver og konsulent, som bliver inviteret med, når der skal forhandles IT-løsninger med vognmandens kunder.

- Vi skal være i stand til at kombinere forretningsforståelse for transport og logistik med teknologiske detaljer som trådløs datakommunikation og scanning.

- Det er ikke nok at forstå teknologi. Vi skal også forstå problemstillingerne og have forretningsforståelsen. Og så skal vi stå for undervisning af medarbejderne og implementeringen af systemerne. Det kræver, at vi kender vognmandsfirmaets arbejdsprocesser ganske godt.

Fremtiden

Som nævnt forventer Erik Kristensen, at 2011 bliver året, hvor der sættes ekstra fokus på sikkerhed i flådestyringsløsningerne. Desuden vil den teknologiske udvikling tage endnu mere fart.

- Der bliver mere og mere integration mellem fremmede systemer, spår han.

- Anlæggene - hvad enden de er fastmonterede eller mobile - får større kapacitet og funktionalitet. Batteriteknologien vil blive forbedret, og der vil komme flere typer af services fra udbyderne af teletjenester. Kvaliteten af datagrundlaget vil blive bedre, efterhånden som intelligente trafiksystemer, TMC og ITS bliver mere efterspurgt.

Miljø

Endelig bliver miljø også et af de større spørgsmål.

- Jeg tror, at vi kommer til at se et krav om, at vores systemer skal kunne dokumentere kundens miljøpåvirkning.

- Vores systemer skal kunne informere vognmændene om CO2-udslip og kvælstofudledning. I Sverige har man allerede store transportudbud, hvor der stilles krav om, at miljøpåvirkning skal dokumenteres.

- Herhjemme ser vi flere og flere udarbejde miljøregnskaber. Så miljø bliver en faktor, vi alle kommer til at beskæftige os med.

- De fleste kunder vil gerne have det hele integreret i et system; men de må nøjes med at starte et sted. Så vil de senere kunne udbygge deres systemer med flere faciliteter og funktionaliteter.

- Vi skal så kunne udvikle de systemer, som skal bringe kunderne i de n retning, de ønsker at bevæge sig. Det er vores berettigelse på markedet, slutter Erik Kristensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078