Politikere i dialog om færge-stop
På Trafikudvalgets møde her til formiddag med transportminister Hans Chr. Schmidt (V) om en eventuel redning af Aarhus-Kalundborg ruten enedes man om at påbegynde en møderække med alle interessenter i næste uge.
Grenaa-Hundested i spil igen
På dagens møde lagde trafikpolitikerne op til en række spændende alternativer til den nuværende rute, som lukker allerede midt i september.
* Man drøftede blandt andet en henvendelse fra en investor om en godsrute mellem Grenaa og Hundested.
* Man overvejede også mulighederne for at skifte Mols-Liniens forældede og stærkt forurenende kombifærger ud med mere moderne ro/ro-færger.
* Endelig blev muligheden for at fragte gods via jernbanen mellem Aarhus og Høje-Taastrup også vendt. Man kunne eventuelt etablere en godsbaneterminal/kombiterminal ved Aarslev, hvor det århusianske transportcenter Logistikparken i forvejen er placeret.
Ingen statsstøtte
Trafikpolitikerne gav udtryk for, at det vil være meget svært for staten at gå ind med konkrete tiltag. EUs konkurrenceregler giver meget snævre muligheder for eventuelt at udbyde en færgerute mellem Aarhus og Kalundborg i koncession på samme måde som for eksempel færgetrafikken til/fra Bornholm.
Mulighederne vil blive undersøgt; men ingen i trafikudvalget tror på det som en realistisk mulighed.
Bropris hæves ikke
Et andet forslag, som transportbranchen har diskuteret de seneste dage, går ud på, at man bør hæve taksterne på Storebæltsbroen, så man kan hæve priserne tilsvarende på Aarhus-Kalundborg ruten for at gøre den rentabel igen.
Den mulighed blev klart afvist af den socialdemokratiske trafikpolitiker Jens Chr. Lund.
- Det kommer overhovedet ikke på tale at hæve bropriserne, sagde han kort til Transportmagasinet.