DTL: Nej til overhalingsforbud
DTL ser med stor undren på Venstres retsordfører Kim Andersens forslag om et etårigt forsøg med totalforbud mod lastbiloverhaling på de danske motorveje.
- Lastbiloverhalinger udgør et meget lille problem på de danske veje. Derfor er der ikke belæg for et totalt overhalingsforbud for lastbiler, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.
- I dag har vi et overhalingsforbud på 400 km. motorvej. Vi ønsker ikke at udvide det.
- I 2009 vurderede flere eksperter, herunder Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Færdselsstyrelsen og FDM, den nuværende ordning med forbud. Dengang mente man, at der ikke var behov for at udvide ordningen.
Elefant-ræs er uacceptabelt
Erik Østergaard anerkender, at det er irriterende for en personbil at vente på en lastbil, der overhaler en anden lastbil - de såkaldte "elefantvæddeløb".
- Elefantvæddeløb er uacceptable, og vi tager naturligvis afstand fra dem, siger DTL-direktøren.
- Heldigvis er der meget få af dem. Det vil være "at skyde gråspurve med kanoner" at indføre et generelt overhalingsforbud for lastbiler af den grund. Der skal være plads til, at en lastbil kan overhale for eksempel en campingvogn, der kører 70 km/t.
Forbud gavner ikke
- Et overhalingsforbud gavner ikke trafikafviklingen, fortsætter Erik Østergaard.
- Tværtimod vil der danne sig lange kolonner af lastbiler i det inderste spor. Det vil tvinge alle personbilerne ud i overhalingssporet, og så bliver det den langsomste personbil, der sætter tempoet i overhalingsbanen med måske 90 km/t
- Der vil også være personbiler med hænger og campingvogne, som vil føle sig fristede til at forlade sporet med lastbiler, så det er svært at se, hvor den store gevinst for personbilerne er.