23948sdkhjf

Historisk sejlads til Kina via Arktis

I starten af september vil shippingindustrien opleve en historisk begivenhed, når et fragtskib for første gang anvender den såkaldte Nordøstpassage.
Fragtskibet vil sejle via Arktis og russiske farvande til Kina.

Den historiske sejlrute er en tredjedel kortere end traditionelle sejlruter og vil spare tid, brændstof og CO2. Desuden vil den åbne op for nye forretningsmuligheder for både mine- og shippingindustrien. Bag det nye forretningseventyr er et stærkt nordisk-russisk partnerskab.

Der er tale om en af verdens eneste moderne fragtskibe med is-forstærkning, MV Nordic Barents, som vil laste 41.000 ton jernmalm i den norske havneby Kirkenes før kursen sættes mod Kina.

De to pionerer er danske Nordic Bulk Carriers og norske Tschudi Shipping Company. De samarbejdet tæt med de russiske myndigheder om den historiske sejlrute.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11