Trafikudvalgets formand i Aalborg
Venstre-politikeren Flemming Damgaard Larsen var til debat- og orienteringsbesøg hos Aalborg Havn og måtte forklare, hvorfor nordjyderne kun får 182 millioner kroner ud af de 22 milliarder kroner, der er til infrastrukturen i Danmark de kommende år.
Så begejstret indledte formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), da han den 18. januar 2010 på invitation fra Aalborg Havn og Nordjysk Transportklub stod ansigt til ansigt med 35 repræsentanter fra den nordjyske transportsektor.
Temaet var Regeringens transportpolitik og betydning for den nordjyske region.
- De ambitioner og det engagement, jeg mødte i Aalborg, kan tjene som et forbillede for hele Danmark, siger Flemming Damgaard Larsen.
- Specielt er jeg imponeret af Siemens Wind Power. Her er der produktion, udvikling, arbejdspladser og et tæt samarbejde med havnen om at løse de helt specielle transportbehov, som sådan en virksomhed har.
Skæv fordeling
Adm. direktør i Aalborg Havn, Claus Holstein, takkede for de pæne ord, men kunne ikke dy sig for at spørge til, hvordan virkeligheden er på Christiansborg.
- Hvad er forklaringen på, at Nordjylland kun får 182 millioner kroner ud af de 22 milliarder kroner, som Folketinget har afsat til investeringer i infrastrukturen frem til 2020?
- Behovene tilsyneladende er større andre steder, svarede Flemming Damgaard Larsen.
- De andre havne har tilsyneladende været bedre til at fremlægge deres projekter. Det er utroligt vigtigt at være fremme i skoene og at præsentere behovene på en sådan måde også pædagogisk og psykologisk at vi som politikere kan forholde os til dem.
- Denne fremlæggelse og præsentation ske med holdningen "Vi kan, og vi er stolte af det". Det kan ikke nytte noget at møde frem med tudefjæs. Tudefjæsene bliver ved med at være tabere.
Ingen tudefjæse
Bestyrelsesformand Henning G. Jensen fra Aalborg Havn replicerede, at man skam ikke er tudefjæs i Aalborg.
- Vi fremfører vore projekter på en rimelig måde og tager selv vores del af investeringerne, sagde han.
- På Christiansborg taler I så meget om etablering af den nødvendige infrastruktur i havnenes bagland. Her i Aalborg Havn har selv betalt en væsentlig del af de veje, der forbinder havnen med motorvejen.
Journalist Søren Wormslev, der var debattens ordstyrer, spurgte trafikudvalgets formand:
- Har de nordjyske havne ikke været nok på banen?
Hertil svarede Flemming Damgaard Larsen:
- Esbjerg, Fredericia, Århus og Grenaa er fremme med helt konkrete ting. De har stillet dem op, så landspolitikerne kan forstå dem. De har nok været mere markante i deres præsentation af behovene og udviklingsmulighederne.