23948sdkhjf

ITD: Luk op for modulvogntog i Europa

ITD bakker op om Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzens forslag om at få åbnet for modulvogntog gennem Tyskland. Vi er allerede lidt på vej. Det første modulvogntog kørte syd over grænsen til Hamborg i december 2009.
Tyskland er det vigtigste transitland for transport af gods. Det er et rimeligt lukket land for kørsel med modulvogntog. Så lad os holde fast i den åbning, at det trods alt kan lade sig gøre at køre så langt som til Hamborg, og bruge det som eksempel til at få lukket resten af vejen ap.

Sådan siger ITDs formand, direktør Mogens Therkelsen, og bakker dermed op om Kristian Phil Lorenzens forslag til transportministeren om at få sat gang i dialogen med både EU's og Tysklands transportministre.

Udnyt potentialet

I lande som Sverige og Holland har man gode erfaringer med modulvogntogene, og Danmark har også høstet gode erfaringer fra det igangværende forsøg.

- Vi får først fuldt udbytte af modulvogntogenes fordele, når vi også kan køre med eksportvarer hele vejen sydpå, siger Mogens Therkelsen.

Hos ITD er man glade for, at der trods alt er lukket op for kørsel et lille stykke ned i Tyskland; men der er flere udfordringer at tage fat på.

I Danmark, Sverige og Holland må man eksempelvis udnytte modulvogntogene til at køre med 60 ton, men til Hamborg må et modulvogntog indtil videre kun veje 40 ton.

Mange fordele

Ifølge ITD vil hele EU få glæde af, at de længere vogntog får adgang til at køre på de europæiske motorveje.

* De sparer på miljøet ved at bruge mindre mængde brændstof.

* Det gavner trafiktrængslen, fordi den transporterede godsmængde er større pr. lastbil.

* Det en bedre transportøkonomi, som også kommer forbrugeren til gode i den sidste ende.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047