Stigende ubalance i Nordens-trafikken
Danske Speditørers fagudvalg Norden forudser, at det nordiske marked endnu bliver sværere at agere på de kommende år. Finanskrisen fremskynder ubalancen i trafikkerne, mens industriproduktionen flytter til lavtlønslandene.
Det mener i hvert fald Karl Christensen, som er Nordens-chef hos speditionsvirksomheden Alpi og formand for speditørernes fagudvalg Norden.
- Finland har altid været et svært marked at være på, men med krisen, er det blevet endnu sværere, siger han.
- Der har altid været ubalance i godsmængderne til og fra Finland. Der er altid gået betydeligt mere fra Danmark til Finland end omvendt, men den tendens er blevet endnu mere udpræget. De mængder, der går derfra er små.
Det er ikke sikkert, at antallet af modtagere er blevet færre, men ordremængderne og størrelsen af forsendelserne faldet kraftigt. Hvor man før måske sendte ti paller til en kunde, sender man måske kun to i dag.
Sverige
I Sverige er eksporten stagneret voldsomt. Eksporten har primært været rettet mod byggeindustrien og bilindustrien, men disse områder har det meget svært.
Det svenske marked har altid været noget svingende. Nogle gange har der været mest eksport fra Danmark, andre gange har der været balance.
Fragten fra Danmark til Sverige bærer normalt den største del af fragtomkostningerne, men i perioder har det været mere eller mindre lige. Her under krisen er fragtmarkedet kommet helt ud af normal balance. Det betyder, at markedet er blevet utrolig presset. I og med at markedet har været så uroligt, er fragtraterne dårlige begge veje.
Der er en hård priskrig i øjeblikket. Meget mere end der plejer at være, siger Karl Christensen, som mener, at man er bombet ti år tilbage.
- Stigende priskrig giver dårlige forretninger. Det forstærkes af, at kunderne shopper mere rundt mellem transportørerne for at få endnu billigere priser.
Når det gælder distribution i Sverige findes der tre store landsdækkende systemer og et hav af små svenske distributionsfirmaer, som dækker mindre områder. Derfor har man som dansk speditør altid skullet have et stort netværk og mange kontakter, hvis man vil tilbyde distribution i hele Sverige.
Norge
Norge er det land, der har været mindst ramt af krisen. Selv om der har været nedgang, har der været en rimelig god godsmængde under krisen.
- På visse områder synes der slet ikke at have været krise, siger Karl Christensen.
- Det har også medført en øget konkurrence blandt speditionsfirmaerne. Når det begynder at gå dårligt på visse markeder, så vender transportfirmaerne blikket mod Norden i dette tilfælde er det altså Norge. Vi har mødt transportfirmaer, som vi ikke har set så meget til på det norske marked i de gode år. Vi mærker faktisk nogle aktører fra Kontinentet. De presser på og underbyder markedet ret kraftigt i øjeblikket.
Nyt transportmønster
Karl Christensen regner ikke med, at det nordiske marked bliver enklere at operere på de kommende år.
- Den produktion og industri, som hidtil har dannet basis for transporten ud fra de nordiske lande, bliver i disse år udfaset til lavtlønslande, siger Karl Christensen.
- Industrien er stærkt fokuseret på at få produceret billigt, så man kan være med i konkurrencen. Norden vil udvikle sig til et forbrugsområde, og transporterne vil typisk være import. Det vil så blive endnu sværere at få balance i transporteromkostningerne.
Karl Christensen mener, at udviklingen vil ændre på den måde, som transportørerne arbejder på i dag.
- Transportfirmaerne vil følge industrivirksomhederne med ud og i stigende grad lave direkte transporter. Det vil simpelthen ikke kunne betale sig at trække godset til Danmark for at konsolidere sendingerne. Man vælger fremover at sende direkte fra Ukraine, Spanien, Østeuropa osv.
Transportbilledet ændres, og allerede i dag kan vi se det nye billede.
Som en erfa-gruppe
Ligesom de andre fagudvalg i Speditørforeningen mødes fagudvalg Norden fire-fem gange årligt.
- Vi drøfter arbejdsbetingelserne for de markedsområder, vi sidder med, forklarer Karl Christensen.
- Det kan være politiske sager, men det kan også være udviklingen på markedet. Vi forhandler også med rederierne om afgangstider for færgerne. Vi tager temaer op over for politikerne og samarbejder godt med vores nordiske søsterorganisationer.
- Man kan sammenligne fagudvalgene med en erfa-gruppe, siger Karl Christensen.
- Vi forsøger at påvirke de generelle forhold for transportbranchen og hjælpe medlemmerne til at få viden om, hvad der foregår. Samtidig skal vi være yderst varsomme, for vi er genstand for konkurrencemyndighedernes vagtsomme blik.
- Prissætning bliver aldrig drøftet. Vi skal ikke have kartelsager, som flyselskaberne havde for nogle år siden. Foreningens kompliance program redegør klart for hvad vi må og ikke må. Derfor har vi et ganske godt forhold til Konkurrencestyrelsen.