23948sdkhjf

Dyrt morgenbrød

Det objektive ansvar blev i sin tid skabt for at beskytte chauffører mod vognmænd, som havde interesse i at presse reglerne til det yderste – og gerne en tak mere.
Den omsorgsfulde chauffør, der vil forsøde tilværelsen for familien søndag morgen, kan fristes til at anvende vognmandens lastbil, når turen går til bageren. Også selv om han dermed overskrider grænsen for køre/hviletidsregler i den uge.

I de fleste tilfælde går det godt. Politiets patruljer drikker stadig morgenkaffe, men hvis uheldet er ude, koster det dyrt. Chaufføren får en bøde på 3.000 kr. For hans vognmand, som den samme dag sover længe og må undvære frisk morgenbrød, fordobles bøden til 6.000 kr.

Vognmanden får bøden, fordi han rammes af et begreb, der i det juridiske sprogbrug kaldes "objektivt ansvarlig."

Begrebet betyder, at vognmanden uden skyld og viden dømmes for de overtrædelser, som hans chauffører udfører. Også selv om han på alle mulige måder har indskærpet, at firmaets lastbiler er til arbejdsbrug og ikke til privatbrug.

Nu er det langt fra alle vognmænd og chauffører, som er de rene engle. Derfor blev det "objektive ansvar" i sin tid skabt for at beskytte chauffører mod vognmænd, som havde en økonomisk interesse i at presse reglerne til det yderste.

Hvordan er situationen i den aktuelle økonomiske krise? Bliver chaufførerne med eller mod deres vilje presset til at bøje køre/hviletidsreglerne?

Det ved ingen. Der findes masser af gætterier. Specielt fra konkurrerende vognmænd, som udadtil giver udtryk for, at der netop i deres forretning hersker den rene uskyldighed.

De officielle statistikker omfatter af gode grunde hverken gætterier eller uskyldigheder. Det kunne ellers være interessant læsning.

Retfærdig kamp

Imens fortsætter vognmandsorganisationernes deres retfærdige kamp mod det "objektive ansvar". Som en ansvarlig organisation har DTL søgt at påvirke alt, hvad der kan krybe og gå af politikere med bare den mindste smule indflydelse på køre- og hviletidsreglerne.

De borgerlige i Folketinget viser en interesse i at begrave det "objektive ansvar", men den ægte vilje mangler. De røde er lidt mere konkrete. De vil gerne være med til at slette de små overtrædelser i bødekataloget, men heller ikke mere.

De nuværende tilstande vil fortsætte så længe, de borgerlige ikke kan tage sig sammen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112