EU-landene strides om godstransport
Østrig insisterer på, at gods flyttes fra lastbiler til tog
Den svenske infrastrukturminister Åsa Torstensson måtte som EU-formand nøjes med at meddele offentligheden sin holdning til EU-kommissionens oplæg, da transportministermødet sluttede den 17. december. Der var nemlig ikke en fælles EU-holdning.
- Der var uenighed om man stadig skal tale om behovet for at flytte transport fra vej til bane, eller om man skal sætte fokus på at udvikle de enkelte transportformer, så de bedre kan samarbejde i kombineret transport. Særligt Østrig insisterer på, at EU fortsat skal have som mål, at godstransport flyttes fra vej til bane, oplyser DTL's EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
- Da konklusioner skal vedtages enstemmigt og landene ikke var rede til at gå på kompromis, blev der ikke vedtaget fælles konklusioner. Dermed har ministerrådet - ligesom det var tilfældet for otte år siden - ikke kunnet blive enige om, hvad EU's fælles transportpolitik skal fokusere på, forklarer Søren Hyldstrup Larsen.
Enige om plusord
Medlemslandene er dog enige om, at EU's transportpolitik skal fokusere på udvikling af et integreret transportsystem, på klima og miljø og på konsekvenserne af den økonomiske krise.
- Vi har opstiller en tydelig platform for den fremtidige transportpolitik, erklærer Åsa Torstensson, efter at hun har givet EU-kommissionen et år til at lave hvidbogen og forsøge at samle EU-landene bag en fælles transportpolitik.
Mere gods på bane
Bedre udnyttelse og samordning af alle transportformer er nøgleelementer i det svenske udkast til rådskonklusioner, og det ville ikke give mening uden mere gods på jernbane, fremhævede transportminister Lars Barfoed (K) i Folketingets europaudvalg inden det mislykkede forsøg på enighed.
- Der er to sager, jeg gerne vil sætte på dagsordenen under det danske EU-formandskab i foråret 2012. Det er kollektiv trafik på tværs af landegrænserne og mere gods på jernbane, svarede Lars Barfoed, da SF, Det radikale Venstre og Enhedslisten opfordrede til at bevare EU's målsætning om at flytte gods fra vej til bane.
Den ny transportkommissær, Siim Kallas, lovede ved EU-parlamentets høring, at hvidbogen vil indeholde med en strategisk vision med konkrete handlinger og målbare forslag.