23948sdkhjf

Flydespærringer øger sikkerheden i oliehavnen

Nu satser CMP på ny miljøteknik, som øger sikkerheden i Malmøs oliehavn. Efter sommeren installeres et automatisk system til udlægning af flydespærringer.
– Allerede i dag er sikkerheden i oliehavnen høj, og vi har hidtil været forskånet for udslip, fortæller Åke Åkesson, general manager i CMP.

- Al lastning og losning overvåges af medarbejdere på depoter og på kajerne samt af skibenes besætning. Vi foretager også løbende investeringer, så lastarme, rør- og afløbssystemer samt den øvrige teknik har en høj klasse.

Hidtil har CMP været henvist til flydespærringer, som blev lagt ud af redningstjenesten, hvis der skulle forekomme udslip. Først skulle redningstjenesten alarmeres via 112. Når de kom frem, skulle spærringerne udlægges manuelt fra en båd i havnebassinet. – Nu vælger vi at satse på et nyt, automatisk og fleksibelt system, som betyder, at spærringerne kommer meget hurtigere på plads, fortæller Åke Åkesson. Systemet installeres til efteråret.

Snedig løsning

Bag den automatiske flydespærring står Göteborgsvirksomheden SP Marine AB. Spærringen er omkring 800 meter lang og sidder på en tromle på et stativ ved kajkanten. Spærringen er monteret på et eldrevet såkaldt ASV-fartøj (Autonomous Surface Vehicle). Det ligner en lille torpedo og søsættes via en skinne.

– Spærringen kan udløses med en fjernbetjening – f.eks. en mobiltelefon, fortæller Ove Petersson, udviklingsansvarlig inden for SP Marine. ASV-enheden understøtter bl.a. GPS-teknik og styres langs en forprogrammeret rute til en dockingstation i havnebassinet, hvor den automatisk griber fat, og dermed er spærringen på plads.

Og det går hurtigt. Fra spærringen udløses, tager det bare 5–6 minutter, inden fartøjet har nået en af de tre dockingstationer, der bygges i oliehavnen.

Hurtigt begrænse udslippet

– Teknikken er interessant ud fra et miljøsynspunkt, eftersom den forbedrer mulighederne for hurtigt at begrænse et udslip, siger Måns Krook, brandingeniør ved Räddningstjänsten. Ved et udslip er tiden altid afgørende. Med de gamle rutiner tog det i bedste fald 25-30 minutter, inden spærringen lå i vandet, og alt var tilsluttet og klart. Nu er den tid nedbragt betydeligt.

Man har indgivet patentansøgning for ASV-spærringssystemet. CMP bliver den første havn i Sverige, der installerer den nye teknik, men der er stor interesse fra havne i både det øvrige Sverige og i udlandet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063