23948sdkhjf

Tyskland åbner for forsøg med modulvogntog

Tyskland er det vigtigste transitland for transport af gods. Så lad os endelig holde fast i den åbning, siger formanden ITD, Mogens Therkelsen.
Der er en opblødning på vej af den ellers lunkne holdning i Tyskland til de store modulvogntog.

På en konference i Berlin i dag torsdag 22. april 2010 meddelte det tyske forbundstrafikministerium, at man nu vil tage initiativ til at lave forsøg med de store lastbiler, der måler 25 meter i længden. Man vil dog ikke gå så vidt som at kombinere dem med en vægt på op til 60 ton. Det vil være en forudsætning for de vognmænd, der vil være med i forsøget, at det kan indpasses i trafikstrukturen i deres respektive forbundslande.

ITD’s formand, Mogens Therkelsen, er på de danske eksportvognmænds vegne meget tilfreds med, at tyskerne går i gang med forsøget. ITD har længe presset på for at få sat gang i dialogen med både EU’s og Tysklands transportministre om modulvogntogene.

- Det er et stort skridt på vejen, at tyskerne nu inddrager deres egne vognmænd i en forsøgsordning, men det er klart, at vi først får fuldt udbytte af modulvogntogenes fordele den dag, vi også kan køre dem med eksportvarer sydpå, siger Mogens Therkelsen.

Til glæde for hele EU

Ifølge ITD vil hele EU få glæde af, at de større vogntog får adgang til at køre på de europæiske motorveje. De sparer på miljøet ved at bruge mindre mængde brændstof, og de gavner trafiktrængslen, fordi den transporterede godsmængde er større pr. lastbil. Desuden giver det en bedre transportøkonomi, som også kommer forbrugerne til gode i den sidste ende.

- Først når modulvogntogene kan indføres i hele EU, får man det fulde udbytte til gavn for både samfundsøkonomien og miljøet, siger Mogens Therkelsen.

Flere vil køre med modulvogntog

Flere og flere virksomheder i Danmark viser stor interesse for modulvogntogene; men det er fortsat et problem, at de er begrænsede af meget restriktive adgange til vejnettet.

Den såkaldte virksomhedsordning, hvorefter virksomhederne bidrager økonomisk til en udvidelse af vejnettet, er ufleksibel, mener ITD.

- Det er vel heller ikke rimeligt, at virksomhederne selv skal investere i infrastruktur. Det strider mod princippet om fri og lige adgang til markederne, når nogle virksomheder selv skal finansiere vejene dertil og andre ikke skal, siger Mogens Therkelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141