23948sdkhjf

Vognmænd savner klare klimasvar fra regeringen

Personbiler og lastbiler blandes sammen i debatten om transportsektorens CO2-udledning, beklager DTL
Transportens CO2-udledning kører ad to spor - et for privatbilisme og et for erhvervstransport; men de blandes sammen, selv om der kræves forskellige løsninger.

- Det giver en forvirrende debat, hvor man ikke kommer ud af stedet, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.

- Trafikministeriet er ikke kommet langt nok frem trods mange initiativer med hensyn til godstransport. Folketingspolitikere roder virkemidlerne sammen uanset partifarve, konstaterer Morten Lindbo efter trafikudvalgets møde med transportminister Hans Chr. Schmidt (V) om transportsektorens CO2-udledning.

- Over for privatbilismen diskuteres kørselsafgifter, kollektiv transport og elbiler, og de tre virkemidler kan ikke anvendes over for den tunge erhvervstrafik, påpeger han.

- Kørselsafgifter vil ikke stoppe lastbilers CO2-udledning. Gods er svært at flytte over på godstog, og el-drevne lastbiler er utænkelige med de nuværende store og tunge batterier.

- I godstransport drejer det sig om kapacitet, biodiesel, hybridbiler, chaufføradfærd og logistikoptimering, fastslår Morten Lindbo.

Hans Chr. Schmidt agter ikke at indvie andre i sine idéer desangående, inden klima- og energiminister Lykke Friis (V) fremlægger regeringens klimaplan om et halvt år.

Transportministeriets bidrag offentliggøres først, når regeringen er blevet enig om hele klimaplanen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078