23948sdkhjf

Absalon igen på piratjagt

Alle partier i Folketinget støtter sømilitær indsats i Det indiske Ocean
Et enstemmigt folketing har på ny sendt et orlogsfartøj til bekæmpelse af pirater ved Afrikas Horn. Det er vel at mærke NATO’s hårde "Operation Ocean Shield" og ikke EU’s eskortering af nødhjælpsfartøjer.

"Absalon" blev trukket hjem for ni måneder siden. Skibet skal atter deltage som kommandoskib i opsøgning af piratskibe, eskortere civile fartøjer og levere beskyttelseshold til skibe, der bliver eskorteret. FN’s sikkerhedsråd har vedtaget en resolution, der giver den maritime styrke lov at sejle ind i somalisk farvand samt at operere i land. Det sidste vil ikke blive tilfældet for danske orlogsgaster.

Det danske orlogsskib stod ud af Frederikshavns flådestation den 5. januar i snestorm. Fra 25. januar har Danmark og flotilleadmiral Christian Rune ledelsen de næste 12 måneder af SNMG1 (Standing NATO Maritime Group 1), som er en af NATO’s to stående fregatstyrker.

"Absalon" sejler hjem i slutningen af marts, og søsterskibet "Esbern Snare" indtræder som kommandoskib i perioden august-december.

Den største trussel mod "Absalon" er terrorisme ved havneanløb i Yemen, vurderer Forsvarets Efterretningstjeneste.

Kræver lang indsats

Forsvarsordfører Ib Poulsen (DF) mener, at Danmark også skal deltage i piratbekæmpelsen næste år: - Problemet bliver nok ikke løst på seks måneder. Danmark er en af verdens største søfartsnationer, så skal selvfølgelig være til stede og bekæmpe pirateri.

Danmarks Rederiforening er glad for Folketingets beslutning om at genoptage beskyttelsen af handelsskibe ud for Somalias kyst: - Pirattruslen er desværre rykket langt ud i Det Indiske Ocean, siden Absalon sidst var i området. Derfor er det fortsat yderst vigtigt, at der til stadighed er en massiv militær tilstedeværelse i både Aden-bugten og Det Indiske Ocean.

47 kapringer

Antallet af piratangreb verden over steg sidste år til det højeste i seks år med 416 angreb, hvoraf 217 angreb foregik op til 1000 sømil ud for Somalias kyst og førte til 47 kapringer, fremgår det af en rapport fra Det Internationale Maritime Bureau (IMB), som søfartsmediet "Maritime Danmark" omtaler.

Danmarks Rederiforening ønsker at få straksinformation om satellitobserverede piratmoderskibe i stedet for de nuværende to-tre dage senere, så kaptajnerne kan minimere risikoen for angreb.

- I øjeblikket er et af de bedste forsvar i det store Indiske Ocean klart at få mulighed for at sejle udenom piraterne. Vi kommer nok til at sejle udenom en masse andre skibe, som viser sig ikke at være moderskibe, men det er OK, og der er jo masser af plads, siger rederiforeningens vicedirektør Jan Fritz Hansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.437