23948sdkhjf

Havnene sveder over isen

Isen i fjorde og havne bliver tykkere og tykkere, og havnene kæmper en sej kamp for at holde sejlrender og kajer fri for is.
De danske farvande har mere is nu, end der var i 1996, som var sidste isvinter. I mange havne ses 30 – 40 cm is, og alligevel lykkes det havnenes små både at holde sejlrenderne isfri. Ingen skibe er endnu sejlet forgæves til de danske havne. Transporten af varer til søs har været mere stabil end transport på veje og baner.

- Men det giver sved på panden, at kæmpe med isen, siger formanden for Danske Havne Uffe Steiner Jensen, Fredericia.

- Mange styrmænd og skibsførere i havnene har erfaring med sejlads i isfyldte farvande. De ved hvordan isen arbejder og udvikler sig. Det har været en stor hjælp.

Betaler millioner uden at få noget

Det koster havnene mange penge at bryde isen dagligt.

- Denne vinter har vist, at vi selv kan løse isbrydningen. Derfor skal havnenes og skibenes betaling til den nationale istjeneste stoppe nu, mener havneformanden.

- Selv om vi betaler 20 millioner kroner om året til statens isbrydere, kommer de aldrig ind i havnene – og i de mindre havne stikker statens isbrydere for dybt. Vi har i mange år betalt 20 millioner kroner om året for isbrydning uden at få noget for det.

Ønsker ny ordning

- Vi ønsker en ny ordning for isbrydning, hvor havnene og skibsfarten ikke skal betale den ublu isskat på. Staten må selv betale for sin forpligtelse til at holde havets motorveje isfri. Så skal vi nok fortsætte med at sikre, at skibene kan komme uhindret til og fra de danske havne, siger Uffe Steiner Jensen.

Danske Havne har foretaget en rundspørge blandt medlemmerne, og der rapporteres kun ganske få gener fra isen. Alle skibe kommer fint til og fra havnene. Søtransport viser sig dermed nu fra sin stærkeste side i en tid, hvor landtransporten er ramt af uheld og forsinkelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.406