23948sdkhjf

DIS fastholdes trods krise

Flere danske besætningsmedlemmer og endnu flere udlændinge i handelsflåden.
Faldet i fragtrater og overkapacitet får ikke økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) til at tvivle på, at Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) skal fortsætte.

- Skibsfarten er fortsat Danmarks største eksporterhverv, siger hun.

- Det er regeringens vurdering, at DIS og tonnageskatten fortsat bidrager til, at den danske handelsflåde fastholdes og udbygges, erklærer Lene Espersen i den årlige redegørelse om DIS.

Den økonomiske krise er endnu ikke slået igennem statistikken for tonnage og beskæftigelse. I de første 11 måneder af 2009 steg antallet med 27 til 565 skibe. Bruttotonnagen steg med 809 BT til 10.932 BT, hvilket er næsten en fordobling på 12 år fra 5535 BT i 1998.Danske rederier råder over i alt 25.143 BT, så under halvdelen er dansk registreret.

Øget beskæftigelse

Beskæftigelsen om bord på DIS-skibe steg fra knap 9600 personer til 11.300 i midten af 2009. Udlændinge tegner sig for hovedparten af de nye job, men antallet af danske besætningsmedlemmer steg med 414 til 4691 påmønstrede.

Skibsfartens valutaindtjening i bruttotal steg med 20 milliarder kroner til 192 milliarder i 2008. Søfartens minister forventer, at dette tal falder i 2009 til niveauet for 2005, hvor tallet var 129 milliarder kroner.

Skibsfartens nettoeksport efter betaling af diverse udgifter steg én milliard til 26 milliarder kroner i 2008.

Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)

For handelsskibe og passagerskibe med en bruttotonnage over 20 kan ejeren vælge at lade skibet optage i DIS. For skibe i dette register gælder specielle skatteregler.

Skibe i DIS skal opfylde de samme sikkerheds- og miljømæssige krav, som skibe i Skibsregistret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078