En stærk aroma af kvalitet
Volvos nye anlægsbil - FMX - blev præsenteret for pressen i Gøteborg i sidste uge. Det er en god blanding af velkendte FH- og FM-komponenter. Lastbilen kommer i handlen til september 2010.
Volvos nye entreprenørbiler, FMX, er et tydeligt eksempel herpå.
FMX er en god blanding af kvalitetskomponenter fra eksisterende FH- og FM-modeller krydret med en forstærket udgave af Volvos succesrige gearskiftesystem I-Shift.
Den mest iøjnefaldende nyhed ved den nye Volvo FMX med høj frihøjde er dens robuste, moderne eksteriør. Et nyt øvre kølergitter, et aggressivt design af den nedre del af fronten, en stålkofanger i tredelt design med 3 mm tykke stålhjørner, en solid beskyttelsesplade og en beskyttende kængurubøjle gør dette til en sej lastvogn til entreprenørkørsel.
De nye entreprenørbilers eksteriør fortæller helt klart, at der er tale om en fuldblodslastbil til krævende opgaver i bygge- og anlægssektoren. Der er tale om mere end bare en almindelig Volvo FM med tippelad.
Derudover kendetegnes FMX med drivliner, som med få undtagelser er identisk med drivliner, der stammer fra de seneste opdateringer af FM-serien.
Med hensyn til netop drivliner har FH-serien bidraget med 13 liters motoren som et godt supplement til 11 liters motoren der har sine rødder i FM-serien.
Således kan kunder til FMX nu vælge mellem et alsidigt motorprogram, der spænder fra 330 hk til 500 hk.
Førstehåndsindtryk
Ved de første officielle prøvekørsler i et imponerende stenbrud lidt syd for Göteborg var der gode muligheder for at danne sig førstehåndsindtryk af et stort udvalg af de nye FMX entreprenørbiler.
At jeg i forbindelse med prøvekørslerne anvender ordet førstehåndsindtryk skyldes udelukkende den kendsgerning, at der er grænser for hvilket indtryk der kan fremkomme ved at køre fuldt lastede entreprenørbiler op og ned af korte, men krævende bakker med optil 20 procent niveauforskelle, og på kunstigt anlagte ujævnheder.
På et eller andet tidspunkt, i nær fremtid, vender jeg tilbage med en fyldestgørende testkørsel som vil blive krydret med kørsel på blødt underlag og på landevej.
Ros til motorbremse
Indtil da er jeg nødt til at begrænse indtrykkene af FMX bilerne til følgende begrænsninger.
I og med de pågældende prøvebiler, primært med 6x4 og 8x4 akselkonfigurationer, var læsset i forhold til totalvægt og motorstyrke var der over en kam tale om en stærk aroma af både trækkraft og mærkbar kvalitet.
Desuden skal Volvos web+ motorbremse atter engang have en buket roser for sin imponerende bremseeffekt - og hvis vi vender ordet bremseeffekt på hovedet, bliver der ligeså mange roser til det opdaterede I-Shift gearskiftesystem, som savner mage blandt europæiske lastbilproducenter. Eftersom vigtige parametre som affjedring og styring føltes perfekt, og der ikke blev fundet nævneværdige fejl ved kørekomforten og førerhusenes interiør og indretning, var der som tidligere nævnt, tale om gode førstehåndsindtryk.