S vil udvide miljøzoner med krav til sikkerhed
Køge-sagen kunne være undgået med mulighed for at indføre kommunale trafiksikkerhedszoner, mener Magnus Heunicke
Sådan lyder et beslutningsforslag fra Socialdemokratiets trafikordfører Magnus Heunicke, der gerne ser miljøzoner udvidet med kommunale trafiksikkerhedszoner.
- Køge-eksempler er konsekvensen af, at vi ikke har dette redskab i dag. Det er vigtigt med en mellemvej, og det prøver vi at give, siger Magnus Heunicke med henvisning til Køge Kommunes omstridte lastbilforbud i byzonen.
Det er ikke meningen, at kommunerne skal pålægge lastbiler hvad som helst. Trafikministeren skal definere de krav, som kommunerne kan stille i særlige trafiksikkerhedszoner.
Eksempler på sådanne krav er en lav siderude i højre side, en lav forrude, et lavtsiddende førerhus og/eller kameradækning af blinde vinkler.
Udstyr og uddannelse
Et vognmandsfirma kan dog undslippe kravene ved at dokumentere, at chaufførerne er uddannet i trafiksikkerhed. Her nævner Magnus Heunicke den frivillige certificering "Trafiksikkerhed I Virksomheden" (TIV), som DTL har udarbejdet i samarbejde med bl.a. Codan.
Videre skal kommunerne kunne lave særlige ruter for lastbiler, der hverken opfylder kravene til sikkerhedsudstyr eller uddannelse i trafiksikkerhed, så de kan komme fra f.eks. havne til motorvejsnettet.
Socialdemokraterne har fremsat forslaget alene, og det er langtfra sikret flertal. Desuden er det fremsat så sent, at det næppe når at debatteret i folketingssalen i denne folketingssamling.
Forslaget kunne også som mange andre oppositionsforslag indgå i den næste valgkamp om mindre end halvandet år og forhandlingerne om et regeringsgrundlag ved et regeringsskifte.