Danmark dropper Maut'en
Den tyske Maut skal ikke være forbillede for et dansk system til opkrævning af vejafgifter.
Ifølge DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som var til stede ved samrådet, er den danske regering blevet kritisk over for det tyske Maut-system, fordi det ikke kan dække hele vejnettet, men kun det overordnede vejnet.
- Det opfylder ikke regeringens ambition om, at hele vejnettet skal være dækket, siger Erik Østergaard, som er ganske tilfreds med den beslutning.
- Vi mener, at det tyske Maut-system har for mange bivirkninger og er alt for dyrt i administration. I Tyskland går 20 procent af indtægterne til at administrere systemet. Derfor er de nye toner fra regeringen opløftende, siger Erik Østergaard.
DTL: Kørselsafgifter skal være kloge
- Vognmandsbranchen går ind for en varig og intelligent løsning, der ikke belaster den trængte transportbranche yderligere. Kørselsafgifter skal være kloge, grønne og uden omkostningsstigninger for transportbranchen.
- Vi ønsker ingen hovsa-løsning med et midlertidigt og dårligt system, der kun har afgifter på transporterhvervet som formål, som eksempelvis det tyske Maut-system.
- Vi kunne på samrådet konstatere, at den oprindelige plan fra regeringen om, at den planlagte ekstraregning til transporterhvervet på 500 millioner kroner, som skulle have fuldårseffekt i 2011, bliver udskudt, fordi det er svært og kompliceret at vælge det rigtige kørselsafgiftssystem.
- Det hilser DTL velkomment. Vi anbefaler regeringen at undersøge mulighederne grundigt, så der ikke trækkes hovsa-løsninger ned over transportbranchen, og vi mener, at det nye system ikke må belaste transportbranchens omkostningsniveau yderligere, slutter Erik Østergaard.