23948sdkhjf

Guide til valg af partikelfilter

DTL har udarbejdet en guide til valg af partikelfiltre, men det er kun til foreningens medlemmer.
DTL udsender nu en oversigt over alle partikelfiltre på det danske marked. Det sker i samarbejde med samtlige leverandører af partikelfiltre herhjemme.

Oversigten har samlet alle de vigtigste oplysninger, som skal sikre, at vognmanden får udvalgt præcis det partikelfilter, som passer til lastbil og kørselsmønster.

- Mange vognmænd har svært ved at vælge mellem tilbuddene, fordi kendskabet til filterteknologien i sagen natur er ret lille, forklarer DTLs cheføkonom Ove Holm, der har koordineret indsamlingen af de mange oplysninger.

Katten i sækken

Oversigten skal hjælpe med til at forhindre, at vognmænd køber "katten i sækken", når de – tvungne af omstændighederne – begiver sig ud på et ret uoverskueligt marked for partikelfiltre.

Omstændighederne er, at den 1. juli 2010 strammes kravene i de eksisterende miljøzoner i København og Aalborg. Samme dag indfører Odense en miljøzone. Allerede to måneder senere - 1. september - 2010, indfører også Århus en miljøzone.

Stramningen betyder, at Euro 3-lastbiler og -busser fra den 1. juli 2010 ikke længere må køre i miljøzonerne uden et partikelfilter. De har hidtil haft et grønt og hvidt stribet miljømærke, som altså kun er gyldig i godt to måneder frem.

Euro 3-køretøjer

Det drejer sig om rigtigt mange Euro 3-køretøjer, hvoraf de yngste kun er tre-fire år gamle. Det er umuligt at få udskiftet alle disse til Euro 5 køretøjer.

Frem til at de første miljøzoner blev indført i København i 2008 og i Aalborg i 2009 var det muligt for mange vognmandsvirksomheder at udskifte ældre Euro 0, 1 og 2-køretøjer med nye lastbiler, så der var ikke ret mange, som valgte at eftermontere partikelfiltre.

Men nu er situationen helt anderledes. Tusindvis af lastbiler og busser skal have påmonteret partikelfiltre i de kommende måneder. Og det midt i en af de værste økonomiske kriser for branchen. Det gælder altså mere end nogensinde om at få mest muligt filter for pengene og så få vedligeholdelsesomkostninger bagefter.

Hjælp til vognmænd

- Vi håber, at vi med den nye leverandør- og produktoversigt kan hjælpe DTLs medlemsvirksomheder et stykke ad vejen, siger Ove Holm.

Leverandør- og produktoversigten hjælper blandt andet vognmændene ved at sammenligne de forskellige filtre, så vognmanden kan få købt det rigtige filter til det rigtige køretøj og den rigtige kørselsrytme, tilpasset motorstørrelse og temperatur.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094