23948sdkhjf

Aalborg Havn klar til Femer-byggeri

Med erfaringerne som byggeplads for stålkonstruktioner til broerne over Storebælt og Øresund går Aalborg Havn nu i offensiven for også at blive produktionssted for stålelementer til den kommende Femern forbindelse.
Med en anlægsperiode på omkring seks år forventes den permanente forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt at blive indviet i slutningen af 2018 efter at have givet årlig beskæftigelse til 6.000-7.000 folk.

Lige nu arbejder omkring 300 mennesker med forberedelsen til forbindelsen mellem Lolland og Femern, og det er endnu ikke afgjort, om den skal være en bro til 33 milliarder kroner eller en tunnel til 41 milliarder kroner.

For os er det udelukkende broen, der er interessant, eftersom produktionsstederne for beton til en tunnel maksimalt skal ligge 120 km fra byggepladsen, siger sqalgs- og marketingchef Ole Brøndum, Aalborg Havn.

- Den dag, de prækvalificerede entreprenørkonsortier begynder at overveje placeringen af deres produktionssteder for stålkonstruktioner, står vi med en færdig tilbudspakke.

- Erfaringerne fra Storebælt og Øresund er værdifulde, og de krav, det statsejede Femern A/S stiller til mulige produktionssteder og arbejdspladser, er vi allerede begyndt at arbejde med, siger Ole Brøndum.

- Tanken om i en periode på måske to år at få adskillige hundrede nye arbejdspladser til Nordjylland er i sig selv en stærk motivation.

De entreprenører, som vinder byggekontrakterne i den internationale udbudsrunde i 2012, er sandsynligvis allerede nu i gang med forberedelserne til at blive prækvalificerede. Forud for det detaljerede tilbud skal de have udpeget egnede placeringer af produktionsfaciliteter og af underentreprenører og leverandører.

Tilgængelighed, pris og arbejdskraft

Entreprenørdelen bliver opdelt i flere kontrakter, og Femern A/S forventer, at der bliver etableret fire-seks produktionssteder. For entreprenørerne vil tilgængelighed, pris og arbejdskraft være de væsentligste parametre for valget.

- At Østhavnen har en god tilgængelighed for de store stålmængder, er allerede dokumenteret, og med de store arealer, Aalborg Havn A/S har ved Østhavnen, vil vi også kunne tilbyde en konkurrencedygtig pris. Kvalificeret arbejdskraft inden for stålsektoren findes allerede i Nordjylland. Så der gode argumenter for, at vi tilbyder havnearealerne som produktionssted for stålkonstruktioner til Femern-projektet, siger Ole Brøndum.

Byggeplads på Østhavnen

Aalborg Havn A/S forventer, at byggepladsen på Østhavnen skal være at samme størrelse som til Storebælts-projektet: ca. 120.000 kvadratmeter. Om det også bliver samme placering på det område, der i dag omtales "italienerpladsen", er til gengæld ikke afgjort.

- Der er i dag stor aktivitet i hele området ved "italienerpladsen". Derfor indgår en ny placering med de nødvendige kajfaciliteter også i vore overvejelser allerede nu. Vi har alle de planmæssige godkendelser til en udvidelse af havneområdet mod øst og kan hurtigt gå i gang, hvis det bliver nødvendigt, fortæller salgs- og marketingchef Ole Brøndum, Aalborg Havn A/S.

Transporten til Femern uden problemer

Afstanden fra Aalborg til byggepladsen ved Femern Bælt er uproblematisk. Da konstruktionerne til Storebæltsforbindelsens østbro blev samlet i Aalborg fra 1996, var stålet forarbejdet i Syditalien og derefter samlet i Portugal. Transporten derfra og til Aalborg var på 2.200 sømil og varede for hver udskibning ti dage. Over en periode på næsten to år var der månedlige anløb af Østhavnen. Den samlede leverance fra Portugal var på 107 sektioner af 40 meters længde.

I Aalborg blev sektionerne samlet til 23 stk. 193 meter lange dragere, der hver vejede 2.500 ton, da de på ramme blev sejlet videre til Storebælt. Østbroens overbygning af stål blev udført af et konsortium bestående af det italienske CMF Sud og det amerikanske Steinmann. Det var i den anledning, produktionsstedet i østhavnen fik tilnavnet "italienerpladsen".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128