23948sdkhjf

ITD: ingen lov om vinterdæk

ITD mener, at eventuelle krav for vinterdæk på danske lastbiler skal ligne dem, man har i Sverige og Tyskland. Foreningen foretrkker flles EU-krav..
Jesper B. Nielsen

Transportminister Hans Chr. Schmidt har bedt om en intern redegørelse fra Trafikstyrelsen, som skal svare på, om vinterdæk er tilstrækkeligt benyttet på danske lastbiler.

Hos ITD er holdningen, at langt hovedparten af de danske lastbiler kører med dæk, som tilgodeser trafiksikkerheden – også når der er sne på vejene. Foreningen er ikke afvisende overfor at diskutere formelle standarder for dækkene.

- Trafiksikkerheden kommer selvfølgelig altid først, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.

- Vi kan gøre lidt ekstra og finde en fælles standard for vinterdæk; men indtrykket er, at vognmændene allerede i dag vælger dæk, som vægter sikkerheden højt – også om vinteren.

Hvis man alligevel vælger at indføre lovgivning på området, mener ITD, at man bør skele til Tyskland, som for nyligt har indført et påbud om, at lastbiler skal have monteret M+S-mærkede dæk på drivakslerne i vinterperioden.

M+S står for mudder og sne, og der er tale om en mærkning, som dækbranchen selv har indført. Lignende krav om M+S-mærkede dæk på lastbilernes drivaksler i vinterperioden er indført i Sverige og Østrig, og en harmonisering vil ifølge ITD være den bedste løsning for branchen.

- Vi går gerne ind i en dialog om, hvordan vi kan hæve niveauet for og udbredelsen af de rigtige dækstandarder; men det giver ikke mening, hvis vi skal opfinde vores helt egne regler i Danmark, siger Mogens Therkelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109