Venstrefløj vandt gyser om selvkørende
Gyseren i EU-parlamentets beskæftigelsesudvalg om arbejdstidsregler for selvkørende chauffører og vognmænd er afgjort. Udfaldet blev et "ja" til forslaget om at lægge loft over de selvkørendes arbejdstid.
- Afstemningen er en stor sejr for et mere socialt Europa, fortsætter hun.
- Alle chauffører er nu beskyttet af direktivet, som reelt lukker smuthuller for snyd og unfair konkurrence.
- Parlamentet har sendt et klart signal om, at vi vil forsvare arbejdstagerrettigheder for alle uanset deres ansættelsesstatus.
Chauffører behøver ikke længere føle sig presset til at acceptere en status som 'falske selvstændige', som hidtil har fungeret som en åben dør for helt urimelige arbejdsvilkår, skriver Emilie Turunen, som er en af dagens sejrherrer onsdag 28. april.
Endelig afgørelse i plenum
Sagen skal dog endelig afgøres i EU-parlamentets plenum senere på året.
Herhjemme er regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at selvstændige vognmænd ikke skal pålægges arbejdstidsregler bortset fra de almindelige køre/hviletider for selve kørslen.
Hvis EU endelig beslutter sig for et loft på den samlede arbejdstid, betyder det, at den selvkørende både skal presse kørsel og skrivebordsarbejde ind under det ugentlige loft på 48 timer i gennemsnit.