23948sdkhjf

Politisk pres for hurtig løsning om skolepenge

Vejtransportrådet drøfter det obligatoriske chaufførkursus efter arbejdsgivernes sejr i Arbejdsretten.
Chaufførernes udgifter til det obligatoriske ugekursus hvert femte år bliver en del af de næste overenskomstforhandlinger i vinteren 2012, efter at Arbejdsretten har afgjort, at gods- og buschauffører selv skal betale for kurset.

Det politiske pres kan dog fremtvinge en frivillig aftale før. Eksempelvis tages sagen op i Vejtransportrådets møde den 9. november 2010. Her sidder politikere fra V, K og S sammen med brancherepræsentanter og embedsmænd.

Erhvervsordfører Karsten Hønge (SF) frygter, at regningen for det lovpligtige kursus på omkring 5.000 kroner pr. chauffør vil jage danskere væk fra chaufførbranchen. Han afstår dog fra at pålægge vognmændene at dække udgiften ved lov. På Christiansborg er alle nemlig varsomme med at blande sig i overenskomstforhold i respekt for den danske model.

Efteruddannelsen for de cirka 76.000 chauffører hvert femte år er besluttet som følge af et direktiv fra EU. De første 15.000 chauffører har allerede været igennem kurset. Man forventer, at alle chauffører vil have været igennem kurset i 2014.

- Arbejdsgiverne smyger sig med vanlig nærighed uden om deres naturlige ansvar, siger SF’eren og spørger transportministeren om, hvad regeringen vil gøre for at hjælpe en løsning på vej.

- Jeg vil skrive til de to parter med en opfordring til at finde inde en løsning af hensyn til gennemførelse af direktivet, svarede Hans Chr. Schmidt og henviste til erfaringerne med frivillige brancheaftaler.

På rutebilsområdet har parterne indgået en frivillig aftale om, at arbejdsgiveren betaler efteruddannelsen. Tidligere er der indgået en frivillig aftale om betaling for det digitale kørekort (tachografen). Også på busområdet betaler arbejdsgiveren for fornyelse af erhvervskørekort.

AMU-refusion

Finansieringen af det femårige kursus på AMU i form af statstilskud og deltagerbetaling er den samme som al anden arbejdsmarkedsuddannelse, bekræfter Undervisningsministeriet. Desuden er der mulighed for yderligere tilskud og lønkompensation, når deltagere højst har en erhvervsuddannelse.

- Det er Undervisningsministeriets opfattelse, at deltagerbetalingen oftest betales af arbejdsgiveren, og undervisningsministeren påtænker ikke yderligere økonomisk kompensation, tilføjer Hans Chr. Schmidt.

Ingen problemer

- Der er ikke problemer med de seriøse virksomheder. Det er de useriøse, der volder problemer. De vognmænd, der ikke vil betale chaufførkurset, vil ikke kunne få chauffører på længere sigt, siger Poul Andersen (S), som er medlem af Vejtransportrådet.

Han afviser, at alternativet er billige østeuropæiske chauffører.

- Hvem vil give arbejdstilladelse til chauffører med baggrund i, at vognmænd ikke vil betale for uddannelsesbeviser?

ATL: Marts 2012

En løsning kan først findes ved de næste overenskomstforhandlinger, mener branchedirektør Anne Windfeldt Trolle, ATL.

- Hos ATL tager vi naturligvis trafikministerens opfordring til os, når han siger, at det er en opgave, der skal løses af arbejdsmarkedets parter - uden regeringens indblanding.

- Derfor ser vi naturligvis frem til at drøfte emnet nærmere med fagforbundet ved de næste overenskomstforhandlinger, skriver hun i en pressekommentar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078