Amputeret tysk forsøg
Enhedslisten håber, at det tyske forsøg kan holde danske modulvogntog ude af Tyskland
Han udelukker en vægtgrænse højere end den eksisterende på 40 ton for lastbiltransporter og 44 ton for kombitransporter. Han nævner intet om længden på de kommende tyske "Lang-Lkw", men den bliver næppe 25,25 meter.
Deltagerne i det tyske forsøg begrænses til 200 vognmandsfirmer. Det er i modsætning til det danske forsøg, hvor alle vognmænd kan køre med modulvogntog på det godkendte rutenet uden at søge om tilladelse på forhånd.
Bedre end intet
- I Tyskland handler det om holdninger og ikke så meget om fakta, forklarer direktør Michael Svane, DI Transport.
- Jeg har en forventning om, at den gode relation mellem transportministre Hans Chr. Schmidt og Peter Ramsauer i Tyskland kan hjælpe os lidt på vej,
Det tyske forsøg er ikke særlig interessant set med danske vognmandsøjne bortset fra volumen- og blomstertransporter.
- Desværre vil forsøget ikke kunne bruges som transitrute til Holland og Belgien for danske modulvogntog, beklager Michael Svane. Han glæder sig dog over, at der i der mindste sker noget.
Nej til grænsepassage
Enhedslistens trafikordfører Per Clausen håber, at de nuværende kørsler med danske modulvogntog i Nordtyskland vil ophøre som følge af forsøget.
Det skyldes, at forsøgsbetingelsen i Tyskland angivelig bliver, at de tyske modulvogntog ikke må køre grænseoverskridende.