23948sdkhjf

Havne ønsker lovændring for arbejdskøretøjer

Medarbejdere risikerer bøder og kørekort på grund af uklare regler, der ligestiller håndtering af gods med lastbiltransporter
Havnevirksomhederne og deres ansatte bryder sig ikke om ligestillingen af arbejdskørsel på havnen med godstransport på landeveje. Meget arbejdskørsel i havnene foregår på offentlig vej. og så skal intern arbejdskørsel ske med registrerede og synede køretøjer, hvilket gør bilerne og dermed håndteringen dyrere.

Medarbejdere ved rattet i gaffeltrucks, store mobile kraner og andre havnearbejdskøretøjer risikerer bødeforlæg og frakendelse af kørekortet, når politiet kontrollerer dem på samme måde som lastbiler og chauffører i vejsiden, påpeger Danske Havnevirksomheder/DI Transport og Danske Havne.

Brancheorganisationerne prøver at overbevise politikerne om, at loven skal ændres, så håndtering af gods på havne og terminaler får egne lovregler. I dag er nogle havnekøretøjer omfattet af bekendtgørelsen om særtransporter, mens andre befinder sig i et ingenmandsland og i praksis behandles som særtransporter.

Ansatte i Kolding, Vejle og Rønne har truet med at nedlægge arbejdet som konsekvens af de uklare lovgivningsmæssige forhold omkring arbejdskøretøjer som terminaltraktor, reachstacker og mafivogn, oplyser Danske Havnevirksomheders sekretariatsansvarlige, Anne Mette Koch Bangsgaard.

Dispensation

I dag tvinges virksomhederne til at ansøge om dispensationer for de arbejdskøretøjer, der laster og losser skibe og flytter gods rundt i havneterminaler.

- Reglerne matcher ikke arbejdskøretøjer på havnene. Lovgivningen har ikke haft disse køretøjer for øje, siger Anne Mette Koch Bangsgaard.

- En mulig løsning kunne være at revidere havnecirkulæret fra 1975, så det omfattede arbejdskøretøjer.

Danske Havnevirksomheder håber, at regeringen snart sætter et arbejde i gang om en generel undtagelse for "intern" kørsel.

Det samme gør Uffe Steiner Jensen, som er formand for Danske Havne.

- Vi har bragt sagen frem i Transportministeriets regelforenklingsarbejde, hvor sagen nu forhandles med Justitsministeriet.

- Vi deler havnevirksomhedernes synspunkter og håber, at denne urimelige omkostning fjernes snarest.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093