23948sdkhjf

Kompromis om vejafgifter

Danmark støtter belgisk kompromisforslag, der lægger loft på trængselsafgifter for lastbiler.
Et truende afgiftsanarki er tæmmet i et belgisk kompromisforslag om nye EU-regler for vejafgifter (det såkaldte eurovignette-direktiv).

Forslaget lægger loft på den samlede vejafgift, men tillader, at de enkelte medlemslande kan graduere afgiften - blot man bliver inden for loftet.

Denne ændring gør, at transportminister Hans Chr. Schmidt (V) støtter forslaget.

Det ny direktiv forhindrer ikke, at vejafgifterne stiger, men det sørger for, at afgifterne holdes inden for en fast ramme.

- Det kunne altså blive endnu dyrere, hvis vi ikke fik et nyt direktiv, pointerer Hans Chr. Schmidt.

Det belgiske forslag udvider det nuværende eurovignette-direktiv ved at lade lastbiler betale regningen for de såkaldte eksterne omkostninger. Det er faktorer som luftforurening, støj og trængsel. I dag må vejafgiften kun afspejle udgiften til drift og vedligeholdelse af veje og broer.

Det belgiske forslag fjerner desuden ideen om, at indtægter fra vejafgifterne skal øremærkes til transportformål. Lige netop den del af forslaget behager den danske regering, som principielt imod at øremærke afgifter til bestemte formål.

Kompromisforslaget lægger en gulerod ud til vognmænd, der køber lastbiler med de højeste Euro-normer, der endnu ikke er obligatoriske. De slipper for den del af afgiften, som omhandler luftforurening.

Kun DSB er positiv

Transportbranchen står i kø med indvendinger mod forslaget.

Dansk Erhverv peger på uacceptable høje administrationsomkostninger, fordi teknologien til en effektiv udnyttelse af vejafgifter endnu ikke eksisterer. Desuden vil danske forbrugere komme til at betale mere for varerne, fordi Danmark ligger i et af EUs yderområder - og har brug for længere transport.

Afgifter nok

DI Transport og ITD mener, at dieselafgifterne er så store, så de burde dække de såkaldte eksterne omkostninger fra transportbranchen. Det vil koste dansk erhvervsliv mindst 150 millioner kroner om året.

I værste fald kan regningen løbe op på over to milliarder kroner, hvis EU-landene går helt op til det foreslåede loft, der er på 70 cent pr. km. Det svarer til en afgift på 5,22 kroner pr. km.

DTL efterlyser dels en vurdering fra EU-kommissionen af virkningerne, dels en sammenhæng med den samlede politik for at fremme bæredygtig transport. Kun DSB udtaler sig positivt om udkastet til nyt eurovignette-direktiv.

EU-ordfører Pia Adelsteen (DF) havde nærlæst høringssvarene før europaudvalgets debat om forslaget den 8. oktober 2010.

- Beregninger foretaget af den internationale vognmandsorganisation IRU påviser, at Tyskland og Frankrig vil få en gevaldig gevinst, fordi de fleste lastbiler skal gennem de to lande, hvorimod randstaterne - herunder Danmark - skal af med en masse penge.

- I sidste ende kommer forbrugerne til at betale, siger hun og undrer sig over, at regeringen ikke har lavet en beregning over, hvad det vil koste danske vognmænd.

Tøjr i afgiftserne

- Det er ikke muligt at foretage en sådan beregning uden en masse gætværk, anfører Hans Chr. Schmidt.

- Vi støtter forslaget, fordi det er bedre med en aftale om, hvad de enkelte lande må og ikke må. Alternativet er, at hvert land frit kan vedtage høje vejafgifter.

- Dette forslag er godt for vognmændene. Det fastlægger rammen for, hvad de enkelte medlemslande kan gøre i relation til lastbilers betaling for eksterne omkostninger. Det er alt andet lige en fordel for vognmændene, der bruger de europæiske veje, slutter Hans Chr. Schmidt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082