Kampagne for færre ulykker med varebiler
Varebilen er involveret i hver syvende dødsulykke i trafikken. Den statistik vil uddannelsesvirksomheden TUC og Codan Forsikring nu gøre noget ved. De lancerer kampagnen "Smart uden fart".
- Det er særligt de helt unge chauffører i vare-, kurer- og håndværkerbiler der er i fokus, siger Allan Tirsgaard Larsen fra TUC.
- En 18-årige med et nyerhvervet kørekort og kun få måneders køreerfaring kan - uden ekstra uddannelse - tage job bag rattet på en varebil uden reelt at kende til de risici, det medfører.
- Derfor er formålet med vores kampagne at fremme trafikforståelsen hos chaufførerne. Samtidig vil vi bearbejde trafikholdningen hos virksomheder med lette køretøjer.
TUC og Codan Forsikring har sammen udarbejdet et uddannelsesforløb specielt målrettet til virksomheder med lette erhvervskøretøjer under 3.500 kg. som eksempelvis håndværkere, salgsorganisationer og kurertjenester anvender.
Målet er at nedbringe antallet af trafikskader, hvor varebiler er involveret.
Store biler, store skader
Varebiler laver i modsætning til en almindelig personbil ofte større skader på modparten, når den er involveret i en ulykke.
- Der er et stort antal varebiler på de danske landeveje. Derfor er der god grund til at lære landets varebilschauffører en bedre køreadfærd, siger Tom Christoffersen fra Codan Forsikring.
- Som forsikringsselskab har vi en interesse i at nedbringe antallet af ulykker, og vi kan se på vores snart tre år gamle Skadestop-koncept, at det betaler sig at fokusere på både køreadfærd og holdningsbearbejdning.
- Med 'Smart uden fart' breder vi nu vores Skadestop-koncept ud til en større målgruppe, hvor både chaufførerne, det administrative personale og ledelsen får gavn af kampagnen.
Fakta om "Smart uden fart"
Tilbyder et kompetencegivende kursusbevis.
Består af et grundmodul over fem dage og forskellige tilvalgsmoduler.
Uddannelsen henvender sig til chaufføret, ledelsen i virksomheden og det administrative personale.
Læs mere om kampagnen på www.smartudenfart.dk